Zobrazit minimální záznam

The Self woven into the ornament Strategies and Means of Formulating the Self in the Writings of Francophone Maghreb Authors with Experience of Linguistic Exile
dc.contributor.advisorHeczková, Libuše
dc.creatorJanišová, Míla
dc.date.accessioned2025-02-12T09:55:31Z
dc.date.available2025-02-12T09:55:31Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196564
dc.description.abstractCílem této práce, nazvané Já vetkané do ornamentu. Strategie a prostředky formulování Já v dílech frankofonních autorů z oblasti Maghribu se zkušeností jazykového exilu, je analyzovat prostředky, pomocí kterých se konstruuje Já v psaní o sobě autorů a autorek tvořících tzv. na švu kultur. Pocházejí z muslimských zemí, jež prošly dlouhým obdobím kolonizace ze strany Francie a v jejich dílech se tak prolíná několik kulturních vlivnů - arabsko-islámský, berberský a francouzský. Všichni autoři a autorky, jimž se práce věnuje, se vyjadřují ve francouzštině, tedy v jim ne-přirozeném jazyce. Střet kultur kolonizátora a kolonizovaného vytváří specifickou situaci kulturní diferenciace a formuje kromě jiného také podobu literárního Já a žánru autobiografie. První část nazvaná Matrice, rámce a osnovy tkaniny vymezuje teoreticko-metodologický půdorys. Vzhledem ke komplexnosti tématu byl zvolen interdisciplinární přístup. Vychází zejména z postkoloniálních teorií a teorií o střetávání kultur, které se výrazně propisuje také do jazyka tvorby (métissage, créolisation). Protože literaturu vznikající v oblasti severoafrického Maghribu zásadně ovlivňuje arabsko-islámská tradice, opíráme se rovněž o estetické teorie obvykle používané k popisu a interpretaci arabsko-islámského umění. Základní teoretický impuls tu...cs_CZ
dc.description.abstractThe aim of this work, entitled Self Woven into Ornament. Strategies and Means of Formulating the Self in the Writings of Francophone Maghreb Authors with Experience of Linguistic Exile, is to analyze the means by which the self is constructed in the writing about the self of male and female authors who create at the so-called seam of cultures. Coming from Muslim countries that have undergone a long period of colonization by France, their works blend several cultural influences - Arab-Islamic, Berber and French. All of the authors covered in this work express themselves in French, a language that is not natural to them. The clash of the cultures of the colonizer and the colonized creates a specific situation of cultural differentiation and shapes, among other things, the form of the literary self and the genre of autobiography. The first part, entitled Matrices, Frames and Outlines of Fabric, defines the theoretical and methodological groundwork. Due to the complexity of the topic, an interdisciplinary approach has been chosen. It draws in particular on postcolonial theories and theories of the clash of cultures, which are also strongly inscribed in the language of production (métissage, créolisation). Since the literature produced in the North African Maghreb is fundamentally influenced by the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectMaghrib|frankofonní literatura|Já|autobiografie|ornament|identita|Abdelkébir Khatibi|Assia Djebar|Mustapha Benfodilcs_CZ
dc.subjectMaghreb|Francophone literature|The Self|autobiography|ornament|identity|Abdelkébir Khatibi|Assia Djebar|Mustapha Benfodilen_US
dc.titleJá vetkané do ornamentu Strategie a prostředky formulování Já v dílech frankofonních autorů z oblasti Maghribu se zkušeností jazykového exilucs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-16
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId182094
dc.title.translatedThe Self woven into the ornament Strategies and Means of Formulating the Self in the Writings of Francophone Maghreb Authors with Experience of Linguistic Exileen_US
dc.contributor.refereeKyloušek, Petr
dc.contributor.refereeRitter, Martin
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGeneral and Comparative Literatureen_US
thesis.degree.disciplineObecná a srovnávací literatura (komparatistika)cs_CZ
thesis.degree.programGeneral and Comparative Literatureen_US
thesis.degree.programObecná a srovnávací literatura (komparatistika)cs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csObecná a srovnávací literatura (komparatistika)cs_CZ
uk.degree-discipline.enGeneral and Comparative Literatureen_US
uk.degree-program.csObecná a srovnávací literatura (komparatistika)cs_CZ
uk.degree-program.enGeneral and Comparative Literatureen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csCílem této práce, nazvané Já vetkané do ornamentu. Strategie a prostředky formulování Já v dílech frankofonních autorů z oblasti Maghribu se zkušeností jazykového exilu, je analyzovat prostředky, pomocí kterých se konstruuje Já v psaní o sobě autorů a autorek tvořících tzv. na švu kultur. Pocházejí z muslimských zemí, jež prošly dlouhým obdobím kolonizace ze strany Francie a v jejich dílech se tak prolíná několik kulturních vlivnů - arabsko-islámský, berberský a francouzský. Všichni autoři a autorky, jimž se práce věnuje, se vyjadřují ve francouzštině, tedy v jim ne-přirozeném jazyce. Střet kultur kolonizátora a kolonizovaného vytváří specifickou situaci kulturní diferenciace a formuje kromě jiného také podobu literárního Já a žánru autobiografie. První část nazvaná Matrice, rámce a osnovy tkaniny vymezuje teoreticko-metodologický půdorys. Vzhledem ke komplexnosti tématu byl zvolen interdisciplinární přístup. Vychází zejména z postkoloniálních teorií a teorií o střetávání kultur, které se výrazně propisuje také do jazyka tvorby (métissage, créolisation). Protože literaturu vznikající v oblasti severoafrického Maghribu zásadně ovlivňuje arabsko-islámská tradice, opíráme se rovněž o estetické teorie obvykle používané k popisu a interpretaci arabsko-islámského umění. Základní teoretický impuls tu...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this work, entitled Self Woven into Ornament. Strategies and Means of Formulating the Self in the Writings of Francophone Maghreb Authors with Experience of Linguistic Exile, is to analyze the means by which the self is constructed in the writing about the self of male and female authors who create at the so-called seam of cultures. Coming from Muslim countries that have undergone a long period of colonization by France, their works blend several cultural influences - Arab-Islamic, Berber and French. All of the authors covered in this work express themselves in French, a language that is not natural to them. The clash of the cultures of the colonizer and the colonized creates a specific situation of cultural differentiation and shapes, among other things, the form of the literary self and the genre of autobiography. The first part, entitled Matrices, Frames and Outlines of Fabric, defines the theoretical and methodological groundwork. Due to the complexity of the topic, an interdisciplinary approach has been chosen. It draws in particular on postcolonial theories and theories of the clash of cultures, which are also strongly inscribed in the language of production (métissage, créolisation). Since the literature produced in the North African Maghreb is fundamentally influenced by the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.contributor.consultantOndráš, František
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV