Syntetické makromolekulární látky v souvislostech ve výuce chemie na gymnáziu
Synthetic macromolecular substances in the context and teaching chemistry at high school
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196687Identifikátory
SIS: 269079
Kolekce
- Kvalifikační práce [19336]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kolář, Karel
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Chemie se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Matematika se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra chemie a didaktiky chemie
Datum obhajoby
23. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Syntetické makromolekulární látky, plasty, výuka chemie na gymnáziu, učební texty s chemickou tematikou, pracovní listyKlíčová slova (anglicky)
Synthetic macromolecular substances, plastics, chemistry education at high school, chemistry educational texts, worksheetsBakalářská práce se zabývá začleněním problematiky syntetických makromolekulárních látek do výuky chemie na gymnáziu. Cílem bylo analyzovat zastoupení této tematiky v kurikulárních dokumentech, konkrétně v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia, ve školních vzdělávacích programech vybraných škol a v dostupných středoškolských učebních textech s chemickým zaměřením. Na základě zjištěných poznatků bylo cílem také vytvořit návrhy školních experimentů a pracovních listů pro laboratorní cvičení, které žákům přiblíží vlastnosti, přípravu a využití těchto látek. Teoretická část se věnuje historickému kontextu a chemickým a fyzikálním vlastnostem syntetických polymerů, jejich klasifikaci, principům pojmenovávání, přípravě, možnostem zpracování a zástupcům, se kterými se v běžném životě setkáváme nejčastěji. Praktická část obsahuje analýzu pěti učebních materiálů, které byly porovnány z hlediska rozsahu a kvality zpracování tohoto tématu. Dále byl zkoumán Rámcový vzdělávací program pro gymnázia a školní vzdělávací programy pěti vybraných gymnázií z Královehradeckého kraje, které byly podle zpracování tématu syntetické makromolekulární látky rovněž porovnány. Z výsledků vychází, že některá gymnázia kladou důraz jen na znalost použití a zástupců těchto látek, oproti tomu jiná vyzdvihují souvislosti s...
This bachelor thesis focuses on incorporating the topic of synthetic macromolecular substances into high school chemistry education. The aim was to analyze the representation of this subject in the framework educational program for high schools, the school educational programmes of selected schools, and available high school chemistry educational texts. Based on the findings, proposals for school experiments and worksheets for laboratory work were developed to familiarize students with the properties, preparation, and applications of these substances. The theoretical part focuses on the historical context and chemical and physical properties of synthetic polymers, their classification, nomenclature principles, preparation, processing possibilities, and common representatives encountered in everyday life. The practical part includes an analysis of five textbooks, which were compared in terms of the scope and quality of their treatment of this topic. Additionally, the framework educational program for high schools and the school educational programs of five selected high schools from the Hradec Králové region were examined and compared based on their approaches to the topic of synthetic macromolecular substances. The findings indicate that some schools emphasize only the knowledge of applications and...