Zobrazit minimální záznam

Synthetic macromolecular substances in the context and teaching chemistry at high school
dc.contributor.advisorBílek, Martin
dc.creatorNěmcová, Tereza
dc.date.accessioned2025-02-14T09:59:31Z
dc.date.available2025-02-14T09:59:31Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196687
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá začleněním problematiky syntetických makromolekulárních látek do výuky chemie na gymnáziu. Cílem bylo analyzovat zastoupení této tematiky v kurikulárních dokumentech, konkrétně v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia, ve školních vzdělávacích programech vybraných škol a v dostupných středoškolských učebních textech s chemickým zaměřením. Na základě zjištěných poznatků bylo cílem také vytvořit návrhy školních experimentů a pracovních listů pro laboratorní cvičení, které žákům přiblíží vlastnosti, přípravu a využití těchto látek. Teoretická část se věnuje historickému kontextu a chemickým a fyzikálním vlastnostem syntetických polymerů, jejich klasifikaci, principům pojmenovávání, přípravě, možnostem zpracování a zástupcům, se kterými se v běžném životě setkáváme nejčastěji. Praktická část obsahuje analýzu pěti učebních materiálů, které byly porovnány z hlediska rozsahu a kvality zpracování tohoto tématu. Dále byl zkoumán Rámcový vzdělávací program pro gymnázia a školní vzdělávací programy pěti vybraných gymnázií z Královehradeckého kraje, které byly podle zpracování tématu syntetické makromolekulární látky rovněž porovnány. Z výsledků vychází, že některá gymnázia kladou důraz jen na znalost použití a zástupců těchto látek, oproti tomu jiná vyzdvihují souvislosti s...cs_CZ
dc.description.abstractThis bachelor thesis focuses on incorporating the topic of synthetic macromolecular substances into high school chemistry education. The aim was to analyze the representation of this subject in the framework educational program for high schools, the school educational programmes of selected schools, and available high school chemistry educational texts. Based on the findings, proposals for school experiments and worksheets for laboratory work were developed to familiarize students with the properties, preparation, and applications of these substances. The theoretical part focuses on the historical context and chemical and physical properties of synthetic polymers, their classification, nomenclature principles, preparation, processing possibilities, and common representatives encountered in everyday life. The practical part includes an analysis of five textbooks, which were compared in terms of the scope and quality of their treatment of this topic. Additionally, the framework educational program for high schools and the school educational programs of five selected high schools from the Hradec Králové region were examined and compared based on their approaches to the topic of synthetic macromolecular substances. The findings indicate that some schools emphasize only the knowledge of applications and...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectSyntetické makromolekulární látkycs_CZ
dc.subjectplastycs_CZ
dc.subjectvýuka chemie na gymnáziucs_CZ
dc.subjectučební texty s chemickou tematikoucs_CZ
dc.subjectpracovní listycs_CZ
dc.subjectSynthetic macromolecular substancesen_US
dc.subjectplasticsen_US
dc.subjectchemistry education at high schoolen_US
dc.subjectchemistry educational textsen_US
dc.subjectworksheetsen_US
dc.titleSyntetické makromolekulární látky v souvislostech ve výuce chemie na gymnáziucs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-23
dc.description.departmentKatedra chemie a didaktiky chemiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId269079
dc.title.translatedSynthetic macromolecular substances in the context and teaching chemistry at high schoolen_US
dc.contributor.refereeKolář, Karel
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineChemie se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Matematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programChemistry for Teacher Educationen_US
thesis.degree.programChemie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra chemie a didaktiky chemiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csChemie se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Matematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.csChemie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.enChemistry for Teacher Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce se zabývá začleněním problematiky syntetických makromolekulárních látek do výuky chemie na gymnáziu. Cílem bylo analyzovat zastoupení této tematiky v kurikulárních dokumentech, konkrétně v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia, ve školních vzdělávacích programech vybraných škol a v dostupných středoškolských učebních textech s chemickým zaměřením. Na základě zjištěných poznatků bylo cílem také vytvořit návrhy školních experimentů a pracovních listů pro laboratorní cvičení, které žákům přiblíží vlastnosti, přípravu a využití těchto látek. Teoretická část se věnuje historickému kontextu a chemickým a fyzikálním vlastnostem syntetických polymerů, jejich klasifikaci, principům pojmenovávání, přípravě, možnostem zpracování a zástupcům, se kterými se v běžném životě setkáváme nejčastěji. Praktická část obsahuje analýzu pěti učebních materiálů, které byly porovnány z hlediska rozsahu a kvality zpracování tohoto tématu. Dále byl zkoumán Rámcový vzdělávací program pro gymnázia a školní vzdělávací programy pěti vybraných gymnázií z Královehradeckého kraje, které byly podle zpracování tématu syntetické makromolekulární látky rovněž porovnány. Z výsledků vychází, že některá gymnázia kladou důraz jen na znalost použití a zástupců těchto látek, oproti tomu jiná vyzdvihují souvislosti s...cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis focuses on incorporating the topic of synthetic macromolecular substances into high school chemistry education. The aim was to analyze the representation of this subject in the framework educational program for high schools, the school educational programmes of selected schools, and available high school chemistry educational texts. Based on the findings, proposals for school experiments and worksheets for laboratory work were developed to familiarize students with the properties, preparation, and applications of these substances. The theoretical part focuses on the historical context and chemical and physical properties of synthetic polymers, their classification, nomenclature principles, preparation, processing possibilities, and common representatives encountered in everyday life. The practical part includes an analysis of five textbooks, which were compared in terms of the scope and quality of their treatment of this topic. Additionally, the framework educational program for high schools and the school educational programs of five selected high schools from the Hradec Králové region were examined and compared based on their approaches to the topic of synthetic macromolecular substances. The findings indicate that some schools emphasize only the knowledge of applications and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra chemie a didaktiky chemiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV