Vzdělávání a umění: Galerijní pedagogika z pohledu lektorky edukačního oddělení Národní galerie Praha v rámci vybraných výstavních projektů
Education and Art: Gallery Pedagogy from the Perspective of a Lecturer from the Education Department of the National Gallery in Prague in the Context of Selected Exhibition Projects
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196703Identifikátory
SIS: 277334
Kolekce
- Kvalifikační práce [19336]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Fulková, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy a základní umělecké školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
16. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Galerijní edukace, vzdělávací program, 1939-2021: Konec černobílé doby, Libuše Jarcovjáková, Národní galerie PrahaKlíčová slova (anglicky)
Gallery Education, Educational Programme, 1939-2021: The End of the Black and White Era, Libuše Jarcovjáková, National Gallery PragueDiplomová práce se věnuje činnosti galerijní lektorky edukačního oddělení Národní galerie Praha se zaměřením na sbírky moderního a současného umění Veletržního paláce. Její součástí je představení Oddělení rozvoje publika, jeho pozice v rámci státní instituce, okruh působnosti a vybraných projektů a spolupráce. Je zaměřena na současnou praxi, demonstrovanou na následujících třech příkladech: vývoj edukačního programu Mimořád. pro stálou expozici 1939-2021: Konec černobílé doby, edukačního programu Skrze tebe vidím sebe k výstavě Libuše Jarcovjákové a tvorba doprovodných studijních materiálů Nebát se odlišnosti. Součástí těchto studií jsou charakteristiky daných výstavních projektů, recenze odborné veřejnosti a nabídka doprovodných aktivit. Následně se věnuje procesu vzniku programů a studijních materiálů, jejich obsahu a reflektivní bilanci. Záměrem práce je zmapování stávající situace, pozice galerijního lektorství a zdůraznění významu spolupráce v rámci kolektivu i mezi vyučujícími formálního a neformálního vzdělávání. KLÍČOVÁ SLOVA Galerijní edukace, vzdělávací program, 1939-2021: Konec černobílé doby, Libuše Jarcovjáková, Národní galerie Praha
The diploma thesis describes the practice of a gallery lecturer from the education department of the National Gallery Prague, focusing on the collections of modern and contemporary art of the Trade Fair Palace. It includes an introduction to the Audience Development Department, its position within the state institution, its scope of activity and selected projects and collaborations. It focuses on current practice, demonstrated by the following three examples: the development of the educational programme Mimořád. (Extraordinary) for the permanent exhibition 1939-2021: The End of the Black and White Era, the educational programme Skrze tebe vidím sebe (Through You I See Myself) for the exhibition of Libuše Jarcovjáková and the creation of the accompanying study materials Nebát se odlišnosti (Not Afraid of Difference). These studies include the characteristics of the exhibition projects, reviews of the professional public and the offer of accompanying activities. Subsequently, the process of the creation of the programmes and study materials, their content and reflective balance are discussed. The intention of the thesis is to map the current situation, the position of gallery lecturing and to emphasize the importance of cooperation both within the team and among teachers of formal and non-formal...