Ježíš jako učitel v Matoušově evangeliu
Jesus as Teacher in the Gospel of Matthew
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196731Identifiers
Study Information System: 271327
Collections
- Kvalifikační práce [2276]
Author
Advisor
Referee
Scarano, Angelo
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
Teologické nauky - NMgr.
Department
Department of Biblical Sciences and ancient languages
Date of defense
16. 1. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Ježíšova výuka, Matoušovo evangelium, podobenství, Kázání na hoře, pedagogické metody, etika lásky, symbolika v Bibli, duchovní proměna, největší přikázání, eschatologické výrokyKeywords (English)
Jesus' teaching, Gospel of Matthew, parables, Sermon on the Mount, pedagogical methods, ethics of love, symbolism in the Bible, spiritual transformation, greatest commandment, eschatological statementsTato diplomová práce se zabývá literární, jazykovou a pedagogickou analýzou Ježíšových promluv v Matoušově evangeliu. Cílem práce je odhalit, jakými způsoby Ježíš využívá jazykové a literární prostředky k efektivnímu předání teologických a etických poselství a jak jeho pedagogické metody podporují osobní transformaci a praktické uplatnění víry. Analýza se zaměřuje na klíčové texty, jako je Kázání na hoře, podobenství o Božím království, instrukce při vyslání apoštolů a výrok o největším přikázání.
This thesis deals with the literary, linguistic, and pedagogical analysis of Jesus' speeches in the Gospel of Matthew. The aim of the work is to reveal how Jesus uses linguistic and literary tools to effectively convey theological and ethical messages and how his pedagogical methods support personal transformation and practical application of faith. The analysis focuses on key texts such as the Sermon on the Mount, the parables of the Kingdom of God, instructions during the sending of the apostles, and the statement on the greatest commandment.