Cévní soustava člověka ve výuce biologie na gymnáziu
Human blood system in high school biological education
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196989Identifikátory
SIS: 242772
Kolekce
- Kvalifikační práce [20281]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Blažová, Kateřina
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství biologie pro střední školy - Učitelství chemie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky biologie
Datum obhajoby
29. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
srdce, miskoncepce, první pomoc, formování postojůKlíčová slova (anglicky)
Heart, misconceptions, first aid, attitude formationCévní soustava člověka patří mezi stěžejní kapitoly výuky biologie člověka na středních školách. Srdce je v této kapitole téma, které u některých studentů právem vzbuzuje silné emoce. Novější studie ukazují, že studenti biologie mají potíže s pochopením pojmů a fungování lidské cévní soustavy, zejména s pochopením stavby a fungování srdce. Cílem práce je vytvoření výukového celku k tématu Srdce a funkční anatomie cévní soustavy. Výukový celek se opírá o významné miskoncepce, zapojení první pomoci a formování postojů k tématu i výuce samotné. Struktura výukového celku je tvořena třemi vyučovacími hodinami s využitím různých výukových metod. Funkčnost výukového celku byla ověřena ve třech etapách prostřednictvím reálné výuky a didaktického testu, zadaného před výukou a po výuce. Výukový celek odhalil významné miskoncepce, pomohl studentům zorientovat se v tématu, podnítil osvojení praktických dovedností během výuky a podpořil tvorbu pozitivních postojů k tématu a výuce. Výukový celek slouží jako odrazový můstek, od kterého se mohou středoškolští učitelé odrazit během jejich vlastní výuky biologie člověka. Klíčová slova: srdce, miskoncepce, první pomoc, formování postojů
The human vascular system is one of the core chapters of human biology teaching in secondary schools. The heart is a topic in this chapter that rightly evokes strong emotions in some students. More recent studies show that biology students have difficulty understanding the concepts and functioning of the human vascular system, particularly understanding the structure and functioning of the heart. The aim of the work is to create a teaching unit on the topic Heart and functional anatomy of the vascular system. The teaching unit is based on important misconceptions, the involvement of first aid and the formation of attitudes towards the topic and the teaching itself. The structure of the teaching unit consists of three lessons using different teaching methods. The functionality of the teaching unit was verified in three stages through real teaching and a didactic test given before and after teaching. The teaching unit revealed important misconceptions, helped students to catch themselves in the topic, stimulated the acquisition of practical skills during teaching and supported the creation of positive attitudes towards the topic and teaching. The lesson unit serves as a springboard for high school teachers to bounce off of during their own teaching of human biology. Key words: heart, misconceptions,...