Reassembling Learning Collectives: An Ethnography of Student Entanglements with Generative AI in Czech Higher Education
Přeskupování studijních kolektivů: Etnografie studentských propletení s generativní AI v českém vysokém školství
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197361Identifikátory
SIS: 249921
Kolekce
- Kvalifikační práce [6770]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Heřmanová, Marie
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Antropologická studia se specializací Sociokulturní antropologie
Katedra / ústav / klinika
Program Antropologická studia
Datum obhajoby
6. 2. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Kyborgství, posthumanismus, generativní umělá inteligence, velké jazykové modely, ChatGPT, studijní praktiky, vysokoškolské vzdělávání studium, antropologie technologií, antropologie budoucností, STS, ANTKlíčová slova (anglicky)
Cyborgism, posthumanism, Generative AI, LLM, ChatGPT, Study practices, Higher education, Anthropology of technology, Anthropology of Futures, STS, ANTa klíčová slova Na pozadí diskuzí o akademické integritě se tato diplomová práce etnograficky zabývá proměňujícími se studijními praktikami českých vysokoškolských studentů v reakci na rostoucí rozšíření nástrojů generativní umělé inteligence (GenAI), zejména velkých jazykových modelů (LLM) pohánějících chatboty jako ChatGPT. Práce vychází z antropologie technologií, antropologie budoucnosti a studií vědy a techniky (STS) a zkoumá, jak tyto nové technologie proměňují vzdělávací procesy, tvorbu vědění a každodenní život na univerzitách. Studie se zaměřuje na vztahy mezi studujícími, vyučujícími a GenAI, zasazuje je do širšího institucionálního rámce a odhaluje napětí, nejistoty i nové příležitosti, které současné sociotechnické proměny přinášejí. Výzkum ukazuje, jak interakce studentů s GenAI stírají hranice mezi lidmi a stroji vytváří nové kyborgské formy distribuovaného poznání, které přetvářejí studentské identity. GenAI je v práci nahlížena jako prostředník gramotnosti - ukazuje, jak mohou chatboti rozvíjet, podporovat a modelovat gramotnost, ale také ji omezovat. Tím se stávají nástroji demokratizace i prostředky závislosti a korporátní dominance. Studie rovněž sleduje, jak GenAI ovlivňuje vzdělávací ambice studujících, posiluje jejich schopnost utvářet vlastní vzdělávací dráhy, ale zároveň...
& Key Words Against the backdrop of academic integrity discourse, this thesis ethnographically explores the evolving academic practices of Czech university students amidst the growing adoption of generative artificial intelligence (GenAI) tools, particularly large language models (LLMs) powering chatbots such as ChatGPT. Drawing on the anthropology of technology and futures, and science and technology studies, it investigates how these emerging technologies reconfigure learning, knowledge production, and broader university life. The study examines the entanglements between students, educators, and GenAI while situating them within larger institutional contexts, shedding light on the tensions, anxieties, and affordances arising from this sociotechnical shift. The research highlights how students' interactions with GenAI blur the boundaries between humans and machines, fostering novel cyborgian configurations of distributed cognition and reshaping student subjectivities. By conceptualizing GenAI as a sponsor of literacy, the thesis demonstrates how chatbots can enable, support, and model literacy but also suppress it-acting simultaneously as agents of democratization and vehicles of dependency and corporate dominance. The study further traces how GenAI influences students' educational aspirations,...