Zobrazit minimální záznam

Přeskupování studijních kolektivů: Etnografie studentských propletení s generativní AI v českém vysokém školství
dc.contributor.advisorStöckelová, Tereza
dc.creatorDolský, Martin
dc.date.accessioned2025-02-27T10:11:05Z
dc.date.available2025-02-27T10:11:05Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/197361
dc.description.abstracta klíčová slova Na pozadí diskuzí o akademické integritě se tato diplomová práce etnograficky zabývá proměňujícími se studijními praktikami českých vysokoškolských studentů v reakci na rostoucí rozšíření nástrojů generativní umělé inteligence (GenAI), zejména velkých jazykových modelů (LLM) pohánějících chatboty jako ChatGPT. Práce vychází z antropologie technologií, antropologie budoucnosti a studií vědy a techniky (STS) a zkoumá, jak tyto nové technologie proměňují vzdělávací procesy, tvorbu vědění a každodenní život na univerzitách. Studie se zaměřuje na vztahy mezi studujícími, vyučujícími a GenAI, zasazuje je do širšího institucionálního rámce a odhaluje napětí, nejistoty i nové příležitosti, které současné sociotechnické proměny přinášejí. Výzkum ukazuje, jak interakce studentů s GenAI stírají hranice mezi lidmi a stroji vytváří nové kyborgské formy distribuovaného poznání, které přetvářejí studentské identity. GenAI je v práci nahlížena jako prostředník gramotnosti - ukazuje, jak mohou chatboti rozvíjet, podporovat a modelovat gramotnost, ale také ji omezovat. Tím se stávají nástroji demokratizace i prostředky závislosti a korporátní dominance. Studie rovněž sleduje, jak GenAI ovlivňuje vzdělávací ambice studujících, posiluje jejich schopnost utvářet vlastní vzdělávací dráhy, ale zároveň...cs_CZ
dc.description.abstract& Key Words Against the backdrop of academic integrity discourse, this thesis ethnographically explores the evolving academic practices of Czech university students amidst the growing adoption of generative artificial intelligence (GenAI) tools, particularly large language models (LLMs) powering chatbots such as ChatGPT. Drawing on the anthropology of technology and futures, and science and technology studies, it investigates how these emerging technologies reconfigure learning, knowledge production, and broader university life. The study examines the entanglements between students, educators, and GenAI while situating them within larger institutional contexts, shedding light on the tensions, anxieties, and affordances arising from this sociotechnical shift. The research highlights how students' interactions with GenAI blur the boundaries between humans and machines, fostering novel cyborgian configurations of distributed cognition and reshaping student subjectivities. By conceptualizing GenAI as a sponsor of literacy, the thesis demonstrates how chatbots can enable, support, and model literacy but also suppress it-acting simultaneously as agents of democratization and vehicles of dependency and corporate dominance. The study further traces how GenAI influences students' educational aspirations,...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectKyborgstvícs_CZ
dc.subjectposthumanismuscs_CZ
dc.subjectgenerativní umělá inteligencecs_CZ
dc.subjectvelké jazykové modelycs_CZ
dc.subjectChatGPTcs_CZ
dc.subjectstudijní praktikycs_CZ
dc.subjectvysokoškolské vzdělávání studiumcs_CZ
dc.subjectantropologie technologiícs_CZ
dc.subjectantropologie budoucnostícs_CZ
dc.subjectSTScs_CZ
dc.subjectANTcs_CZ
dc.subjectCyborgismen_US
dc.subjectposthumanismen_US
dc.subjectGenerative AIen_US
dc.subjectLLMen_US
dc.subjectChatGPTen_US
dc.subjectStudy practicesen_US
dc.subjectHigher educationen_US
dc.subjectAnthropology of technologyen_US
dc.subjectAnthropology of Futuresen_US
dc.subjectSTSen_US
dc.subjectANTen_US
dc.titleReassembling Learning Collectives: An Ethnography of Student Entanglements with Generative AI in Czech Higher Educationen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-02-06
dc.description.departmentProgramme Anthropological studiesen_US
dc.description.departmentProgram Antropologická studiacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId249921
dc.title.translatedPřeskupování studijních kolektivů: Etnografie studentských propletení s generativní AI v českém vysokém školstvícs_CZ
dc.contributor.refereeHeřmanová, Marie
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnthropological studies with specialisation in Sociocultural anthropologyen_US
thesis.degree.disciplineAntropologická studia se specializací Sociokulturní antropologiecs_CZ
thesis.degree.programAnthropological studiesen_US
thesis.degree.programAntropologická studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Program Antropologická studiacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Programme Anthropological studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csAntropologická studia se specializací Sociokulturní antropologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enAnthropological studies with specialisation in Sociocultural anthropologyen_US
uk.degree-program.csAntropologická studiacs_CZ
uk.degree-program.enAnthropological studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csa klíčová slova Na pozadí diskuzí o akademické integritě se tato diplomová práce etnograficky zabývá proměňujícími se studijními praktikami českých vysokoškolských studentů v reakci na rostoucí rozšíření nástrojů generativní umělé inteligence (GenAI), zejména velkých jazykových modelů (LLM) pohánějících chatboty jako ChatGPT. Práce vychází z antropologie technologií, antropologie budoucnosti a studií vědy a techniky (STS) a zkoumá, jak tyto nové technologie proměňují vzdělávací procesy, tvorbu vědění a každodenní život na univerzitách. Studie se zaměřuje na vztahy mezi studujícími, vyučujícími a GenAI, zasazuje je do širšího institucionálního rámce a odhaluje napětí, nejistoty i nové příležitosti, které současné sociotechnické proměny přinášejí. Výzkum ukazuje, jak interakce studentů s GenAI stírají hranice mezi lidmi a stroji vytváří nové kyborgské formy distribuovaného poznání, které přetvářejí studentské identity. GenAI je v práci nahlížena jako prostředník gramotnosti - ukazuje, jak mohou chatboti rozvíjet, podporovat a modelovat gramotnost, ale také ji omezovat. Tím se stávají nástroji demokratizace i prostředky závislosti a korporátní dominance. Studie rovněž sleduje, jak GenAI ovlivňuje vzdělávací ambice studujících, posiluje jejich schopnost utvářet vlastní vzdělávací dráhy, ale zároveň...cs_CZ
uk.abstract.en& Key Words Against the backdrop of academic integrity discourse, this thesis ethnographically explores the evolving academic practices of Czech university students amidst the growing adoption of generative artificial intelligence (GenAI) tools, particularly large language models (LLMs) powering chatbots such as ChatGPT. Drawing on the anthropology of technology and futures, and science and technology studies, it investigates how these emerging technologies reconfigure learning, knowledge production, and broader university life. The study examines the entanglements between students, educators, and GenAI while situating them within larger institutional contexts, shedding light on the tensions, anxieties, and affordances arising from this sociotechnical shift. The research highlights how students' interactions with GenAI blur the boundaries between humans and machines, fostering novel cyborgian configurations of distributed cognition and reshaping student subjectivities. By conceptualizing GenAI as a sponsor of literacy, the thesis demonstrates how chatbots can enable, support, and model literacy but also suppress it-acting simultaneously as agents of democratization and vehicles of dependency and corporate dominance. The study further traces how GenAI influences students' educational aspirations,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Program Antropologická studiacs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV