Porovnání efektivity problémově a klasicky vedené výuky u žáků nižšího gymnázia
Comparing effectiveness of problem-based and traditional education of secondary school students
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/20026Identifiers
Study Information System: 51275
Collections
- Kvalifikační práce [20091]
Author
Advisor
Referee
Vacková, Blanka
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schools
Department
Department of Teaching and Didactics of Biology
Date of defense
28. 5. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
V diplomové práci je porovnána efektivita problémově a klasicky vedené výuky na příkladu tematického celku dýchání člověka u žáků nižšího gymnázia. Efektivita byla porovnána pomocí vytvořeného výzkumného nástroje - pretestu, posttestu I, posttestu II. Výsledky žáků v didaktických testech byly statisticky vyhodnoceny pomocí dvouvýběrových testů, korelační analýzy a Chí kvadrát testu. Práce též seznamuje s odbornými názory na problémové vyučování a obsahuje zpracované přípravy na obě varianty výuky i praktická cvičení, jež korespondují s vytvořeným prezentačním výukovým programem. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
In this diploma thesis is compared effectiveness of problem-based and traditional education of secondary school students as an example of thematical unit "human respiration". The effectiveness was compared by created research work - pretest, posttest I, posttest II. Student's results in achievement tests were statistical evaluated with two-sample tests, correlation analysis and chi-square distribution. This diploma thesis also submits with professional opinions of problem-based education and contains compiled preparations for both education alternatives and practical exercises which corresponded to made presentation authoring language. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)