Estetika ošklivosti v současné maďarské kinematografii
The aesthetics of ugliness in contemporary Hungarian cinema
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/20847Identifikátory
SIS: 72527
Kolekce
- Kvalifikační práce [23974]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Blažejovský, J.
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Divadelní věda - Filmová věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra filmových studií
Datum obhajoby
25. 5. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Ve své diplomové práci se zabývám estetikou ošklivosti v současné maďarské kinematografii, tj. ve filmech natočených po roce 2003. Nejprve se obecně věnuji ošklivosti v umění a její teoretické reflexi, poté estetice ošklivosti v maďarském fllmu. Následuje estetická analýza pěti vybraných snímků: Revizoři (Nimród Antal, 2003), Čerstvý vzduch (Ágnes Kocsis, 2006), Distrikt! (Áron Gauder, 2004), Dealer (Benedek Fliegauf, 2004) a Taxidermia (Gyorgy Pálfi, 2006). V těchto analýzách zkoumám nejrůznější možnosti a způsoby využití estetiky ošklivosti ve filmu. Cílem práce je nejen zjistit, co estetika ošklivosti jakožto častý výrazový prostředek těchto filmů o současném světě vypovídá, ale také prozkoumat, jakým způsobem s ní tvůrci pracují. Zároveň se snažím v každé analýze zkoumat ošklivost z jiného hlediska. Revizory zkoumám především z estetického hlediska, v analýze filmu Čerstvý vzduch jsem se zaměřila na senzuální ošklivost. V analýze Distriktu! zkoumám způsob, jímž se ošklivost podílí na vytváření žánru, v textu o filmu Dealer přistupuji k ošklivosti především ze sociologického hlediska. V analýze Taxidermie jsem se pak mimo jiné věnovala psychoanalytickému aspektu ošklivého.
In my thesis I am dealing with the aesthetics of the ugliness in contemporary Hungarian cinema, i.e. in films made after 2003. First of all I will devote myself to loathing in the art in general and to its theoretical reflection, then I will tum to the aesthetics ofthe ugliness in Hungarian films. Then follows the aestetic analysis of five chosen films: Control (Nimród Antal, 2003), Fresh Air (Ágnes Kocsis, 2006), The District! (Áron Gauder, 2004), The Dealer (Benedek Fliegauf, 2004) and Taxidermia (Gyorgy Pálfi, 2006). In these analyses I investigate various ways and possibilies of usage of the aesthetics of the ugliness in films. The aim ofthe thesis is not only to find out what the aesthetics ofthe ugliness as a frequent means of expression tells us about the present world but also to investigate the ways the authors use it. In each anylysis I am also trying to examine ugliness from different poin of view. I am looking at Control mainly from the aesthetic point of view, in the analysis of the film Fresh Air I concentrated on the sensual ugliness. ln the analysis of The District I am investigating the way ugliness creates the genre, in the text about The Dealer I approached ugliness from the sociological point of view. In the last analysis I focused on the psychoanalytic aspect of the ugliness.