Grammatikunterricht Deutsch als Fremdsprache an Gymnasien
Learning and teaching grammar at high schools. German as a second language
Výuka a učení se gramatiky na středních školách. Němčina jako cizí jazyk
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/20859Identifikátory
SIS: 71728
Kolekce
- Kvalifikační práce [23974]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Berglová, Eva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Němčina
Katedra / ústav / klinika
Ústav germánských studií
Datum obhajoby
25. 5. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Němčina
Známka
Velmi dobře
Tato diplomová práce má za cíl zjistit stav výuky gramatiky německého jazyka na českých gymnáziích. V úvodní teoretické části se nejprve zabývá dosavadním stavem bádání v této oblasti, které se rozšířilo především v poslední době. S prosazováním komunikativní kompetence ve vyučování cizích jazyků se objevilo několik názorů, které gramatiku nepovažovaly za příliš důležitou, popřípadě ji odmítaly zcela. Dnes však znovu dochází k restauraci gramatiky jako naprosto legitimní a důležité součásti jazykového vyučování. Tomu proč je gramatika důležitá, se podrobně věnuji v tomu určené kapitole.
This diploma thesis aims to find out about the situation in teaching German grammar at Czech upper-secondary schools. It examines selected aspects of the teaching by means of questionnaires for German teachers and their students. Further it analyses the most frequently used textbook of German "Sprechen Sie Deutsch?", which is evaluated by the author as a negative example among the textbooks. As its counterpart she analyses the textbook "Schritte International" which is, on the contrary, an example of a good textbook. On the basis of the analysis she proposes a tentative list of principles, according to which the teacher should choose an appropriate textbook. The author tries to determine basic theoretical requirements for teaching German grammar and she compares them with reality, which does not seem to correspond to this demands. She concludes by providing suggestions for improving the current situation.