dc.contributor.advisor | Dovalil, Vít | |
dc.creator | Coufalová, Hana | |
dc.date.accessioned | 2017-04-18T11:32:43Z | |
dc.date.available | 2017-04-18T11:32:43Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/20859 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce má za cíl zjistit stav výuky gramatiky německého jazyka na českých gymnáziích. V úvodní teoretické části se nejprve zabývá dosavadním stavem bádání v této oblasti, které se rozšířilo především v poslední době. S prosazováním komunikativní kompetence ve vyučování cizích jazyků se objevilo několik názorů, které gramatiku nepovažovaly za příliš důležitou, popřípadě ji odmítaly zcela. Dnes však znovu dochází k restauraci gramatiky jako naprosto legitimní a důležité součásti jazykového vyučování. Tomu proč je gramatika důležitá, se podrobně věnuji v tomu určené kapitole. | cs_CZ |
dc.description.abstract | This diploma thesis aims to find out about the situation in teaching German grammar at Czech upper-secondary schools. It examines selected aspects of the teaching by means of questionnaires for German teachers and their students. Further it analyses the most frequently used textbook of German "Sprechen Sie Deutsch?", which is evaluated by the author as a negative example among the textbooks. As its counterpart she analyses the textbook "Schritte International" which is, on the contrary, an example of a good textbook. On the basis of the analysis she proposes a tentative list of principles, according to which the teacher should choose an appropriate textbook. The author tries to determine basic theoretical requirements for teaching German grammar and she compares them with reality, which does not seem to correspond to this demands. She concludes by providing suggestions for improving the current situation. | en_US |
dc.language | German | cs_CZ |
dc.language.iso | de_DE | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Grammatikunterricht Deutsch als Fremdsprache an Gymnasien | de_DE |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2009 | |
dcterms.dateAccepted | 2009-05-25 | |
dc.description.department | Institute of Germanic Studies | en_US |
dc.description.department | Ústav germánských studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 71728 | |
dc.title.translated | Learning and teaching grammar at high schools. German as a second language | en_US |
dc.title.translated | Výuka a učení se gramatiky na středních školách. Němčina jako cizí jazyk | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Berglová, Eva | |
dc.identifier.aleph | 001113099 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Němčina | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | German Studies | en_US |
thesis.degree.program | Filologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Philology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav germánských studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Germanic Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Němčina | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | German Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Filologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philology | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce má za cíl zjistit stav výuky gramatiky německého jazyka na českých gymnáziích. V úvodní teoretické části se nejprve zabývá dosavadním stavem bádání v této oblasti, které se rozšířilo především v poslední době. S prosazováním komunikativní kompetence ve vyučování cizích jazyků se objevilo několik názorů, které gramatiku nepovažovaly za příliš důležitou, popřípadě ji odmítaly zcela. Dnes však znovu dochází k restauraci gramatiky jako naprosto legitimní a důležité součásti jazykového vyučování. Tomu proč je gramatika důležitá, se podrobně věnuji v tomu určené kapitole. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This diploma thesis aims to find out about the situation in teaching German grammar at Czech upper-secondary schools. It examines selected aspects of the teaching by means of questionnaires for German teachers and their students. Further it analyses the most frequently used textbook of German "Sprechen Sie Deutsch?", which is evaluated by the author as a negative example among the textbooks. As its counterpart she analyses the textbook "Schritte International" which is, on the contrary, an example of a good textbook. On the basis of the analysis she proposes a tentative list of principles, according to which the teacher should choose an appropriate textbook. The author tries to determine basic theoretical requirements for teaching German grammar and she compares them with reality, which does not seem to correspond to this demands. She concludes by providing suggestions for improving the current situation. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav germánských studií | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990011130990106986 | |