Komparativní analýza evropských vzdělávacích programů (jako inspirace pro jazykové vzdělávání společenskovědními tématy)
The comparative analysis of European educational programmes (as an inspiration for foreign language education by the topics of social sciences)
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/20911/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/20911Identifikátory
SIS: 71719
Kolekce
- Kvalifikační práce [23802]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Váňová, Miroslava
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
28. 5. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Hlavním cílem komparativní analýzy evropských vzdělávacích programů je inspirovat výuku cizího jazyka společenskovědními tématy. Východiskem práce je teoretická komparativní analýza evropských vzdělávacích programů, institucí a dokumentů zaštítěných Evropskou unií a Organizací spojených národů. Jazykové vzdělávání je dálo uvedeno v souvislost s Rámcovými vzdělávacími programy, klíčovými kompetencemi, osobnostně sociální výchovou a Obsahově a jazykově integrovaným učením. V rámci dané problematiky jsou otevřena témata jako Společný evropský referenční rámec pro jazyky, jazykové zkoušky, vzdělávání učitelů nebo současné trendy v jazykovém vzdělávání. Dalším významným tématem práce je zapojení České Republiky do evropských vzdělávacích programů. Jednotlivými kapitolami se také prolíná otázka jazykové diverzity a mezikulturního dialogu. Na konci práce je provedena samotná komparativní analýza v rovině tématického a metodického zaměření uvedených programů. Ověření osmi hypotéz vymezených v rámci čtyř kritérií vede k získání čtyř hlavních výstupů analýzy. Tyto výstupy jsou posléze interpretovány a transformovány do praktické roviny výuky. Konečným výsledkem práce je získání dvou variant možného inspirativního pojetí pro výuku cizího jazyka. Vzhledem k tomu, že je v první variantě využita metoda Obsahově a...
The main aim of the Comparative analysis of European Educational Programmes is to inspire the instruction of foreign language by the topics of social sciences. The basis of the work is a theoretical comparative analysis of the European Educational Programmes, institutions and documents under the auspices of European Union and United Nations. Foreign language education is connected to The Frame Educational Programmes, Key competencies, Personal and social education and Content and Language Integrated Learning. In the frame of the theme the topics such as Common European Framework of Reference, language exams, teacher education or contemporary trends in language education are acknowledged. Another relevant subject is the participation of The Czech Republic in the European Educational Programmes. In the concrete chapters the ideas of language diversity and intercultural dialogue are mentioned. At the end of the work the comparative analysis is undertaken in the topical and methodical context of the programmes. The verifying of eight hypotheses defined in the frame of four criterias leads to deriving four main results of the analysis. These results are interpreted and transformed to the practical context of the instruction. The final outcome of the work are two alternatives of possible inspirative conception...