Merleau-Ponty a počátky
Merleau-Ponty and the beginings
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/20932/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/20932Identifikátory
SIS: 71453
Kolekce
- Kvalifikační práce [23802]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Janoušek, Jaromír
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
19. 5. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tato práce si klade za cíl otevřít fenomenologické paradigma v přístupu k dětské psychologii. Inspiruje se přitom filosofií Maurice Merleau-Pontyho. Načrtává nejprve jeho myšlení, která není v české psychologii příliš rozšířena, a tematizuje tak také vztah psychologie a fenomenologie. Poté se snaží vyložit, jak je možné chápat vybrané aspekty vnímání nejmladších dětí. Stěžejní částí práce je úvaha nad tím, jakého charakteru jsou "počátky" našeho života a jaký vliv má jejich pojetí na teorii ontogeneze vůbec. Hledá, co dává vývoji člověka podobu a směr. Pro interpretaci Merleau-Pontyho fenomenologie využívá inspiraci i dalšími fenomenologickými autory. Výsledkem práce je shrnutí fenomenologického pohledu na dítě a ontogenezi. Navrhuje ne-privativní pojímání dítěte a jeho světa, který nelze chápat pouze jako nedokonalý svět dospělých. Ukazuje druhé lidi spíše jako ty, kteří mají za úkol dítě do světa "uvést".
This work whishes to open phenomenological paradigm in child psychology. It is inspired by the philosophy of Maurice Merleau-Ponty. It, at first, foreshadows his thinking, which is not very extended in czech psychology. So, it discusses the relationship between psychology and phenomenology too. Then it tends to put down how it is possible to understand some aspects of infant perception. The pivotal part of the work is a consideration about the nature of the "beginings" of our life and about how their conception influences developmental psychology at all. We try to find out what gives a fashion and direction to the development of man. Hier, it takes advantage also from others fenomenological authors. The result of this work is summary of the phenomenological view on child and it's development. It suggestes non-privative conception of child and it's world. It couldn't be uderstanded only as an imperfect wolrd of adults. We show, that the task of the other people is rather "to introduce" a child to the world.