Za 4 minut:Vážení uživatelé Digitálního repozitáře UK. Z důvodu pravidelné údržby bude repozitář od 13:20 do cca 13:30 dočasně nedostupný. Ukončete prosím práci a odhlašte se ze systému. Děkujeme za pochopení. || Dear CU Digital Repository users. The repository will be temporarily unavailable due to regular maintenance from 1:20 PM to approx. 1:30 PM. Please save your work and logout. Thank you for your understanding.
Merleau-Ponty a počátky
Merleau-Ponty and the beginings
dc.contributor.advisor | Šulová, Lenka | |
dc.creator | Urbanová, Kateřina | |
dc.date.accessioned | 2017-04-18T11:51:45Z | |
dc.date.available | 2017-04-18T11:51:45Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/20932 | |
dc.description.abstract | Tato práce si klade za cíl otevřít fenomenologické paradigma v přístupu k dětské psychologii. Inspiruje se přitom filosofií Maurice Merleau-Pontyho. Načrtává nejprve jeho myšlení, která není v české psychologii příliš rozšířena, a tematizuje tak také vztah psychologie a fenomenologie. Poté se snaží vyložit, jak je možné chápat vybrané aspekty vnímání nejmladších dětí. Stěžejní částí práce je úvaha nad tím, jakého charakteru jsou "počátky" našeho života a jaký vliv má jejich pojetí na teorii ontogeneze vůbec. Hledá, co dává vývoji člověka podobu a směr. Pro interpretaci Merleau-Pontyho fenomenologie využívá inspiraci i dalšími fenomenologickými autory. Výsledkem práce je shrnutí fenomenologického pohledu na dítě a ontogenezi. Navrhuje ne-privativní pojímání dítěte a jeho světa, který nelze chápat pouze jako nedokonalý svět dospělých. Ukazuje druhé lidi spíše jako ty, kteří mají za úkol dítě do světa "uvést". | cs_CZ |
dc.description.abstract | This work whishes to open phenomenological paradigm in child psychology. It is inspired by the philosophy of Maurice Merleau-Ponty. It, at first, foreshadows his thinking, which is not very extended in czech psychology. So, it discusses the relationship between psychology and phenomenology too. Then it tends to put down how it is possible to understand some aspects of infant perception. The pivotal part of the work is a consideration about the nature of the "beginings" of our life and about how their conception influences developmental psychology at all. We try to find out what gives a fashion and direction to the development of man. Hier, it takes advantage also from others fenomenological authors. The result of this work is summary of the phenomenological view on child and it's development. It suggestes non-privative conception of child and it's world. It couldn't be uderstanded only as an imperfect wolrd of adults. We show, that the task of the other people is rather "to introduce" a child to the world. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Merleau-Ponty a počátky | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2009 | |
dcterms.dateAccepted | 2009-05-19 | |
dc.description.department | Department of Psychology | en_US |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 71453 | |
dc.title.translated | Merleau-Ponty and the beginings | en_US |
dc.contributor.referee | Janoušek, Jaromír | |
dc.identifier.aleph | 001111960 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Psychology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato práce si klade za cíl otevřít fenomenologické paradigma v přístupu k dětské psychologii. Inspiruje se přitom filosofií Maurice Merleau-Pontyho. Načrtává nejprve jeho myšlení, která není v české psychologii příliš rozšířena, a tematizuje tak také vztah psychologie a fenomenologie. Poté se snaží vyložit, jak je možné chápat vybrané aspekty vnímání nejmladších dětí. Stěžejní částí práce je úvaha nad tím, jakého charakteru jsou "počátky" našeho života a jaký vliv má jejich pojetí na teorii ontogeneze vůbec. Hledá, co dává vývoji člověka podobu a směr. Pro interpretaci Merleau-Pontyho fenomenologie využívá inspiraci i dalšími fenomenologickými autory. Výsledkem práce je shrnutí fenomenologického pohledu na dítě a ontogenezi. Navrhuje ne-privativní pojímání dítěte a jeho světa, který nelze chápat pouze jako nedokonalý svět dospělých. Ukazuje druhé lidi spíše jako ty, kteří mají za úkol dítě do světa "uvést". | cs_CZ |
uk.abstract.en | This work whishes to open phenomenological paradigm in child psychology. It is inspired by the philosophy of Maurice Merleau-Ponty. It, at first, foreshadows his thinking, which is not very extended in czech psychology. So, it discusses the relationship between psychology and phenomenology too. Then it tends to put down how it is possible to understand some aspects of infant perception. The pivotal part of the work is a consideration about the nature of the "beginings" of our life and about how their conception influences developmental psychology at all. We try to find out what gives a fashion and direction to the development of man. Hier, it takes advantage also from others fenomenological authors. The result of this work is summary of the phenomenological view on child and it's development. It suggestes non-privative conception of child and it's world. It couldn't be uderstanded only as an imperfect wolrd of adults. We show, that the task of the other people is rather "to introduce" a child to the world. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990011119600106986 |
Soubory tohoto záznamu
Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách
-
Kvalifikační práce [23823]
Theses