Exekutivní funkce u osob s autismem a vhodná intervence
Executive functions in individuals with autism and possible intervention
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/20934/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/20934Identifikátory
SIS: 71454
Kolekce
- Kvalifikační práce [23802]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Loneková, Katarína
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
19. 5. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Psychologických teorií snažících se objasnit fungování osob s autismem byla formulována celá řada. Tato práce nahlíží na autismus jako na deficit v oblasti exekutivních funkcí. Zaměřuje se zejména na jednu exekutivní komponentu - verbální a neverbální fluenci. Teoretická část rozebírá základní modely exekutivních funkcí. Protože jsou v závěru diplomové práce zmíněny možné přesahy do oblasti intervence, znalost těchto model je klíčová. Prostor je dán i metodologickým aspektm výzkumu exekutivních funkcí. Spor mezi zastánci Hypotézy deficitu exekutivních funkcí a příznivci konkurenční teorie - Teorie mysli, je doposud velmi živý. Jejich hlavní argumenty jsou proto stručně zhodnoceny. Jádrem teoretické části je však profil exekutivních funkcí a rozebrání jednotlivých exekutivních komponent. Výstupem jsou závěry sloužící jako podklad pro následnou formulaci hypotéz. V empirické části práce byl testován pomocí baterie zkoušek verbální a neverbální fluence soubor 13 osob s Aspergerovým syndromem a 13 zdravých jedinc. U obou skupin byly zohledněny jejich verbální a neverbální schopnosti. Byly provedeny tři studie. V první studii jsem se zabývala "čistotou" zkoušek fluence. Byl zde zjištěn výrazný vliv intelektových schopností na výkon. Ve druhé studii jsem porovnávala výkony v úlohách fluence u klinické a kontrolní...
There have been many psychological theories which tried to unravel the functioning of individuals with autism. This paper perceives autism as an executive function disorder. It focuses mainly on one single component - verbal and nonverbal fluency. The theoretical part of the paper analyzes some of the well-known executive function models. Since at the end the thesis draws conclusions for possible intervention in autism, the knowledge of these models seems to be essential. The methodological aspects of executive function research are tackled as well. The dispute between the supporters of executive dysfunction hypothesis and advocates of its rival theory - Theory of Mind, is still ongoing. Their main arguments are therefore briefly discussed. However, the essence of the theoretical part lies in the executive function profile and the analysis of the main executive components. Conclusions of the theoretical part then lead us to the formulation of empirical hypotheses. In the empirical part 13 individuals with Asperger syndrome and 13 healthy controls were tested. The verbal and nonverbal abilities in both groups were taken into account. Three studies were executed. First of them dealt with the "purity" of fluency tasks and revealed significant influence of intelligence over individuals performance. In the...