Zobrazit minimální záznam

Executive functions in individuals with autism and possible intervention
dc.contributor.advisorŠípek, Jiří
dc.creatorViktorinová, Michaela
dc.date.accessioned2017-04-18T11:52:12Z
dc.date.available2017-04-18T11:52:12Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/20934
dc.description.abstractPsychologických teorií snažících se objasnit fungování osob s autismem byla formulována celá řada. Tato práce nahlíží na autismus jako na deficit v oblasti exekutivních funkcí. Zaměřuje se zejména na jednu exekutivní komponentu - verbální a neverbální fluenci. Teoretická část rozebírá základní modely exekutivních funkcí. Protože jsou v závěru diplomové práce zmíněny možné přesahy do oblasti intervence, znalost těchto model je klíčová. Prostor je dán i metodologickým aspektm výzkumu exekutivních funkcí. Spor mezi zastánci Hypotézy deficitu exekutivních funkcí a příznivci konkurenční teorie - Teorie mysli, je doposud velmi živý. Jejich hlavní argumenty jsou proto stručně zhodnoceny. Jádrem teoretické části je však profil exekutivních funkcí a rozebrání jednotlivých exekutivních komponent. Výstupem jsou závěry sloužící jako podklad pro následnou formulaci hypotéz. V empirické části práce byl testován pomocí baterie zkoušek verbální a neverbální fluence soubor 13 osob s Aspergerovým syndromem a 13 zdravých jedinc. U obou skupin byly zohledněny jejich verbální a neverbální schopnosti. Byly provedeny tři studie. V první studii jsem se zabývala "čistotou" zkoušek fluence. Byl zde zjištěn výrazný vliv intelektových schopností na výkon. Ve druhé studii jsem porovnávala výkony v úlohách fluence u klinické a kontrolní...cs_CZ
dc.description.abstractThere have been many psychological theories which tried to unravel the functioning of individuals with autism. This paper perceives autism as an executive function disorder. It focuses mainly on one single component - verbal and nonverbal fluency. The theoretical part of the paper analyzes some of the well-known executive function models. Since at the end the thesis draws conclusions for possible intervention in autism, the knowledge of these models seems to be essential. The methodological aspects of executive function research are tackled as well. The dispute between the supporters of executive dysfunction hypothesis and advocates of its rival theory - Theory of Mind, is still ongoing. Their main arguments are therefore briefly discussed. However, the essence of the theoretical part lies in the executive function profile and the analysis of the main executive components. Conclusions of the theoretical part then lead us to the formulation of empirical hypotheses. In the empirical part 13 individuals with Asperger syndrome and 13 healthy controls were tested. The verbal and nonverbal abilities in both groups were taken into account. Three studies were executed. First of them dealt with the "purity" of fluency tasks and revealed significant influence of intelligence over individuals performance. In the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleExekutivní funkce u osob s autismem a vhodná intervencecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-05-19
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId71454
dc.title.translatedExecutive functions in individuals with autism and possible interventionen_US
dc.contributor.refereeLoneková, Katarína
dc.identifier.aleph001112109
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPsychologických teorií snažících se objasnit fungování osob s autismem byla formulována celá řada. Tato práce nahlíží na autismus jako na deficit v oblasti exekutivních funkcí. Zaměřuje se zejména na jednu exekutivní komponentu - verbální a neverbální fluenci. Teoretická část rozebírá základní modely exekutivních funkcí. Protože jsou v závěru diplomové práce zmíněny možné přesahy do oblasti intervence, znalost těchto model je klíčová. Prostor je dán i metodologickým aspektm výzkumu exekutivních funkcí. Spor mezi zastánci Hypotézy deficitu exekutivních funkcí a příznivci konkurenční teorie - Teorie mysli, je doposud velmi živý. Jejich hlavní argumenty jsou proto stručně zhodnoceny. Jádrem teoretické části je však profil exekutivních funkcí a rozebrání jednotlivých exekutivních komponent. Výstupem jsou závěry sloužící jako podklad pro následnou formulaci hypotéz. V empirické části práce byl testován pomocí baterie zkoušek verbální a neverbální fluence soubor 13 osob s Aspergerovým syndromem a 13 zdravých jedinc. U obou skupin byly zohledněny jejich verbální a neverbální schopnosti. Byly provedeny tři studie. V první studii jsem se zabývala "čistotou" zkoušek fluence. Byl zde zjištěn výrazný vliv intelektových schopností na výkon. Ve druhé studii jsem porovnávala výkony v úlohách fluence u klinické a kontrolní...cs_CZ
uk.abstract.enThere have been many psychological theories which tried to unravel the functioning of individuals with autism. This paper perceives autism as an executive function disorder. It focuses mainly on one single component - verbal and nonverbal fluency. The theoretical part of the paper analyzes some of the well-known executive function models. Since at the end the thesis draws conclusions for possible intervention in autism, the knowledge of these models seems to be essential. The methodological aspects of executive function research are tackled as well. The dispute between the supporters of executive dysfunction hypothesis and advocates of its rival theory - Theory of Mind, is still ongoing. Their main arguments are therefore briefly discussed. However, the essence of the theoretical part lies in the executive function profile and the analysis of the main executive components. Conclusions of the theoretical part then lead us to the formulation of empirical hypotheses. In the empirical part 13 individuals with Asperger syndrome and 13 healthy controls were tested. The verbal and nonverbal abilities in both groups were taken into account. Three studies were executed. First of them dealt with the "purity" of fluency tasks and revealed significant influence of intelligence over individuals performance. In the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990011121090106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV