Role učitelských spolků v reformním snažení 1918-1938
The Role of Teaching Associations in reform Efforts 1918-1938
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/20988Identifikátory
SIS: 73085
Kolekce
- Kvalifikační práce [19160]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mojžíšová, Jarmila
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
19. 5. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Jako absolventa dějepisu mě vždycky zajímaly dějiny meziválečného Československa. Patří bezesporu k jednomu z vrcholů naší národní historie. Rostoucí úroveň vzdělání bylo důležitou základnou národní emancipace, jejich organizace pomáhali budovat moderní národ. Bude tedy určitě zajímavé podívat se na jejich roli v samostatném státě. Jejich činnost bych rád sledoval vzhledem k reformním snahám, které v různé intenzitě provázely republiku po celou dobu její existence. Jelikož si uvědomuji velkou šíři tématu, rád bych se soustředil na některé vybrané okruhy problémů - požadavek na vysokoškolské vzdělání učitelů národních škol, možnosti koordinovaného postupu mezi spolky a Příhodovskou reformu. Všechny tři okruhy spojuje motiv národní školy. Z toho důvodu se nebudu věnovat tématům, které by rovněž mohly být do problematiky zahrnuty (reforma školské správy, reforma vzdělávání středoškolských, pokusné školy ve dvacátých letech apod.). Ve své práci bych chtěl vysvětlit kořeny ze kterých pramenily postoje nejdůležitějších spolků, jejich organizaci, rozvrstvení a úlohu kterou hráli ve sledovaných reformních pokusech.
My Diploma Paper is concerned with the Teacher s Organizations and their Function in reformative Efforts from 1918 till 1938. This Paper speaks about structure and ideas of the teacher s Organizations. The Work focus on some themes namely: Reform of teacher s education, possibilities of cooperation among Teacher s Associations and so- called "Příhodovskou" reform. The Paper treats of the situation in the German language area and in Slovakia and also of course in Czech Associations.The Work is based on analysis of press from 1918 till 1938, which provide the presentable summary about ideas and positions of the most important Teacher s Organizations.The Diploma Paper pointed to the fundamental importance of Teacher s Organization for reformative Efforts in Czechoslovakia. The Teacher s Associations were big Organizations with wide activities (such as: social, promotive, educational, tutorial) and they substituted for the role of country (f.e. the Foundation of privat university). The weak point was variety of corporative interest, which didnt make possible to collective cooperation.