Role konfigurace objektů při určování jejich počtu
The Role of the Configuration of Objects When Determining Their Number
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21599Identifikátory
SIS: 79725
Kolekce
- Kvalifikační práce [19160]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dvořák, Petr
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
19. 1. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce navazuje na bakalářskou práci "Individuální odchylky ve vnímání konfigurací objektů při určování jejich počtu". Diplomová práce se zabývá tím, jakou roli hraje konfigurace v předškolním věku, jakým způsobem děti konfigurace tvoří. Byly sledovány konfigurace šesti puntíků. Způsob vytváření konfigurací byl ponechán na dětech. Teoretická část se zabývá především vývojem poznávacích procesů a utvářením pojmotvorného procesu k číslu u předškolních dětí. Na teoretickou část navazuje experiment, který byl realizován u 99 pěti a šestiletých dětí na dvou vzorcích. Diplomová práce vymezuje nejen konfigurace, odkrývá použité strategie tvorby a práci dětí dává do souvislostí s pojmotvorným procesem čísla 6. Klíčová slova: předškolní dítě, pojem číslo, model čísla, vnímání, konfigurace, určování počtu objektů, strategie řešení problémů
The diploma thesis is based on the bachelor thesis "Individual déviations in the perception of configurations of objects when detennining their number". The diploma thesis deals with the role played by configurations in pre-school age, i.e. how children create such configurations. Subject to monitoring were configurations of six small spot. The manner of creating the configurations was left to the children. The theoretical part focuses mainly on the évolution of cognitive processes and on the création of concept-fonning process relating to numerals in the case of pre-school children. The theoretical part is followed by a description of an experiment conducted on two samples of 99 five- to six-year children. The diploma thesis not only defines configurations, but also reveals the création stratégies and relates the children's work with the concept-forming process of number 6. Key words: pre-schooler, number concept, number model, perception, configuration, determining object numbers, stratégy for problém solution