Šikana na základních školách
Chicane at elementary schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21864Identifikátory
SIS: 694
Kolekce
- Kvalifikační práce [2754]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mazáčová, Nataša
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Husitská teologie - psychosociální studia
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra historické teologie a církevních dějin
Datum obhajoby
17. 5. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce "Šikana na základních školách" pojednává o šikaně jako sociálně patologickém jevu, zaměřuje se především na její výskyt v prostředí primárního a nižšího sekundárního vzdělávání. První část se věnuje jejímu vymezení, definici a snaze o zlepšení orientace při práci s tímto jevem, zmiňuje pohled společnosti, věnuje se právnímu přístupu a také přístupu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k problematice šikany na školách. Rozebírá souvislosti, které ke vzniku šikany přispívají, přibližuje její účastníky, jejich typologii a charakteristiku. Zaměřuje se na různorodost projevů a jejich specifikaci, uvádí konkrétní příklady šikanování, připomíná i novodobé formy šikany. Vrací se také k historické úloze tohoto jevu ve společnosti. Připomíná úlohu dospělých v práci s tímto jevem, zaměřuje se také na možnosti prevence a její důležitost. Přikládám také ukázku programů všeobecné primární prevence sociálně patologických jevů, jejich průběh a příklady pozorování z některých z nich. V druhé části se věnuji analýze pohledu dětí ze stupně primárního vzdělávání na šikanu a dále ověřování hypotéz pomocí dotazníkového šetření na nižším stupni sekundárního vzdělávání.
Diploma thesis "Chicane at elementary schools" deals with problems of chicane, defines it as a social pathological phenomenon. Thesis is primary focused on its occurrence at the primary and low secondary part of school educational system. The forepart attends to definition of chicane, tries to improve orientation in this issue for better work with it. It mentions a view of our society, view of justice, and also view of Ministry of Education. It's focused on context with conception of chicane, mentions its parttakers, tries to define and specify aggressors and victims. Thesis tries to illustrate forms of chicane, some examples and also new forms which are highly up to date. On the other hand, it adverts to historical context of chicane in our society. I remind parts of adults in this issue and focuse on prevention and its importance. Next part is devoted to some examples of prevention, I tried to show, how program of primary prevention works. The next part consists of my analysis of primary school children's view of chicane and next I am trying to verify hypothesis by research using questionaries which was realized on second degree of elementary school.