Podpis dětí v předškolním věku
Signature of preschool children
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22049Identifikátory
SIS: 70177
Kolekce
- Kvalifikační práce [19218]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kučera, Miloš
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
8. 6. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Tématem bakalářské práce je podpis dětí v předškolním věku. Teoretická část si tedy nejdříve bude klást otázku, co je to vlastně podpis a jak jej lze charakterizovat. Základními komponentami podpisu byly stanoveny písmo a vlastní jméno, proto právě tyto dva fenomény budou podrobně studovány, a to zejména z hlediska jazykovědného a sémiotického. Protože podpis dětí v předškolním věku nepatří mezi klasické reprezentanty podpisu, od uvedených definic se liší a má specifické parametry související s vývojovou etapou jedince, je třeba tento fenomén nahlížet též z pohledu psychologického. Budou uvedeny tři zahraniční studie, které se tímto tématem zabývaly, a to výzkumy E. Ferreiro (1982), G. Hildreth (1936) a M. R. Honey (2002). Všechny tři práce pohlíží na podpis z vývojového hlediska, zachytávají jeho vývojovou kontinuitu, a některé navrhují i různé způsoby využití těchto poznatků k další pedagogickým a psychologickým účelům. Praktická část posléze nabídne vlastní výzkumný materiál, jeho analýzu a interpretaci. Jedná se o kvalitativní výzkum s použitím zúčastněného pozorování, rozhovoru a následné analýzy výtvorů. Naše kategorizace podpisu byla založena zejména na grafických parametrech, dále na chápání podpisu samotnými pisateli, a to vše v závislosti na věku. Výsledky byly následně konfrontovány s výše...
This bachelor thesis deals with signature of preschool age children. The theoretical part of the thesis attempted to answer the questions what a signature is and how it can be characterized. Personal name and script were established as two basic components of a signature and, consequently, these two phenomena were examined in detail, considered especially from the semiotic and linguistic standpoints. Signatures of preschool age children do not, however, fall within the typical categories. They differ from the cited definitions, they have some distinctive variables - unlike adults, children do not always use conventional letters and their reading of a signature depends on their particular theories about the function of the graphic symbols and the signature itself. Thus, this topic had to involve also the psychological point of view which examines closely child cognition. Three foreign theories on this subject were introduced, specifically the explorations of E. Ferreiro (1982), G. Hildreth (1936) and M. R. Honey (2002). All the studies consider developmental aspects of signature, its developmental continuity and some of them suggest further use of the acquired data for pedagogical and psychological purposes.