Zobrazit minimální záznam

Signature of preschool children
dc.contributor.advisorViktorová, Ida
dc.creatorKociánová, Anna
dc.date.accessioned2017-04-19T13:47:27Z
dc.date.available2017-04-19T13:47:27Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/22049
dc.description.abstractTématem bakalářské práce je podpis dětí v předškolním věku. Teoretická část si tedy nejdříve bude klást otázku, co je to vlastně podpis a jak jej lze charakterizovat. Základními komponentami podpisu byly stanoveny písmo a vlastní jméno, proto právě tyto dva fenomény budou podrobně studovány, a to zejména z hlediska jazykovědného a sémiotického. Protože podpis dětí v předškolním věku nepatří mezi klasické reprezentanty podpisu, od uvedených definic se liší a má specifické parametry související s vývojovou etapou jedince, je třeba tento fenomén nahlížet též z pohledu psychologického. Budou uvedeny tři zahraniční studie, které se tímto tématem zabývaly, a to výzkumy E. Ferreiro (1982), G. Hildreth (1936) a M. R. Honey (2002). Všechny tři práce pohlíží na podpis z vývojového hlediska, zachytávají jeho vývojovou kontinuitu, a některé navrhují i různé způsoby využití těchto poznatků k další pedagogickým a psychologickým účelům. Praktická část posléze nabídne vlastní výzkumný materiál, jeho analýzu a interpretaci. Jedná se o kvalitativní výzkum s použitím zúčastněného pozorování, rozhovoru a následné analýzy výtvorů. Naše kategorizace podpisu byla založena zejména na grafických parametrech, dále na chápání podpisu samotnými pisateli, a to vše v závislosti na věku. Výsledky byly následně konfrontovány s výše...cs_CZ
dc.description.abstractThis bachelor thesis deals with signature of preschool age children. The theoretical part of the thesis attempted to answer the questions what a signature is and how it can be characterized. Personal name and script were established as two basic components of a signature and, consequently, these two phenomena were examined in detail, considered especially from the semiotic and linguistic standpoints. Signatures of preschool age children do not, however, fall within the typical categories. They differ from the cited definitions, they have some distinctive variables - unlike adults, children do not always use conventional letters and their reading of a signature depends on their particular theories about the function of the graphic symbols and the signature itself. Thus, this topic had to involve also the psychological point of view which examines closely child cognition. Three foreign theories on this subject were introduced, specifically the explorations of E. Ferreiro (1982), G. Hildreth (1936) and M. R. Honey (2002). All the studies consider developmental aspects of signature, its developmental continuity and some of them suggest further use of the acquired data for pedagogical and psychological purposes.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titlePodpis dětí v předškolním věkucs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-06-08
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId70177
dc.title.translatedSignature of preschool childrenen_US
dc.contributor.refereeKučera, Miloš
dc.identifier.aleph002073459
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychology and Special Pedagogyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychology and Special Pedagogyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTématem bakalářské práce je podpis dětí v předškolním věku. Teoretická část si tedy nejdříve bude klást otázku, co je to vlastně podpis a jak jej lze charakterizovat. Základními komponentami podpisu byly stanoveny písmo a vlastní jméno, proto právě tyto dva fenomény budou podrobně studovány, a to zejména z hlediska jazykovědného a sémiotického. Protože podpis dětí v předškolním věku nepatří mezi klasické reprezentanty podpisu, od uvedených definic se liší a má specifické parametry související s vývojovou etapou jedince, je třeba tento fenomén nahlížet též z pohledu psychologického. Budou uvedeny tři zahraniční studie, které se tímto tématem zabývaly, a to výzkumy E. Ferreiro (1982), G. Hildreth (1936) a M. R. Honey (2002). Všechny tři práce pohlíží na podpis z vývojového hlediska, zachytávají jeho vývojovou kontinuitu, a některé navrhují i různé způsoby využití těchto poznatků k další pedagogickým a psychologickým účelům. Praktická část posléze nabídne vlastní výzkumný materiál, jeho analýzu a interpretaci. Jedná se o kvalitativní výzkum s použitím zúčastněného pozorování, rozhovoru a následné analýzy výtvorů. Naše kategorizace podpisu byla založena zejména na grafických parametrech, dále na chápání podpisu samotnými pisateli, a to vše v závislosti na věku. Výsledky byly následně konfrontovány s výše...cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis deals with signature of preschool age children. The theoretical part of the thesis attempted to answer the questions what a signature is and how it can be characterized. Personal name and script were established as two basic components of a signature and, consequently, these two phenomena were examined in detail, considered especially from the semiotic and linguistic standpoints. Signatures of preschool age children do not, however, fall within the typical categories. They differ from the cited definitions, they have some distinctive variables - unlike adults, children do not always use conventional letters and their reading of a signature depends on their particular theories about the function of the graphic symbols and the signature itself. Thus, this topic had to involve also the psychological point of view which examines closely child cognition. Three foreign theories on this subject were introduced, specifically the explorations of E. Ferreiro (1982), G. Hildreth (1936) and M. R. Honey (2002). All the studies consider developmental aspects of signature, its developmental continuity and some of them suggest further use of the acquired data for pedagogical and psychological purposes.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990020734590106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV