Představy dětí předškolního věku o škole
Images of Preschool-age Children about School
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22079Identifikátory
SIS: 82689
Kolekce
- Kvalifikační práce [19160]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Viktorová, Ida
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
2. 2. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl
Cílem této práce bylo /jistil, jak dalece komplexní mají představ u o škole děti. kterým do začátku školní docházk) zbyv a jen několik měsíců. 1 'ka/alo sc. že se objevují určité rozdíly v této komplexnosti, které jsou podmíněny věkem dítěte a úrovni dosaženého v/dělánt rodičů. Významná je existence staršího sourozence, len se nam ukazuje jako nejdůležitější zdroj informací o škole. Na základě informací ze svého okolí a také /e svých vlastních zkušenost! si dítě již v předškolním věku utváří představu o škole, o tom, co ho v ní čeká. Bylo prokázáno, že zásadní vliv v tom, jakou představu o škole si dítě utvoří má jeho rodina (především starší sourozenec). Nezanedbatelnou roli zde ale hraje také fakt. že dítě navštěvuje předškolní zařízení. Přestože v žádné ze sledovaných mateřských škol neprobíhá speciální příprava na vstup do základní školy, např. na změnu režimu dne (výuka podle Školního vzdělávacího programu podle názoru dotazovaných učitelek v tomto směru velké změny nepřináší, je zaměřena na individuální rozvoj každého dítěte), domnívám se, že důležité je to, že dítě školku navštěvuje. "l oto dítě je nuceno si zvyknout na kolektiv stejně starých dětí. Je vedeno ke spolupráci s ostatními a v určitých chvílích se jim musí také podřídit. V mateřské škole se dítě naučí přijímat autoritu učitelky. Musí se...
The work deals with the expectation of children before their entrance into the school. What do they know about school? What are the sources of their information? How are they prepared for the school? This work includes two parts. The first part is theoretical. It deals with imagination and imagery from the point of view of general psychology and developmental psychology. The second part includes the analysis (qualitative and quantitative) of interviews with preschol - age children and their drawings.