Jak média přispívala k vytváření životního stylu obyvatel Československa
How media helped to create life-style of Czechoslovakian people
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25426Identifikátory
SIS: 82287
Kolekce
- Kvalifikační práce [18159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Penkalová, Lenka
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
1. 2. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
životní styl, socialismus, bytová výstavba, rekreace, móda, Lidová demokracie, PochodeňKlíčová slova (anglicky)
life-style, socialism, flat building, recreation, fashion, Lidová demokracie, PochodeňDiplomová práce Jak média přispívala k vytváření životního stylu obyvatel Československa se zabývá životem v socialistickém Československu z pohledu dvou vybraných novin. Práce zkoumá, jak v celostátní Lidové demokracii a regionální (východočeské) Pochodni psali o životním stylu, o čem se občan - čtenář mohl dozvědět a jaké informace si odnesl. Téma životního stylu je velmi široké, proto jsme si vybrali pouze oblast bytové výstavby, bytové kultury nejen v souvislosti s vlastní bytovou dispozicí, také v souvislosti s nábytkem, textiliemi a dekoracemi. Dále práce zkoumá oblast volného času, zaměřenou převáženě na rekreaci, kterou zastupují hlavně fenomény hromadné odborové rekreace, pionýrského tábora, chataření a chalupaření a táboření a dovolené trávení v karavanech a kempech. Posledním tématem je samozřejmě móda jako nedílná součást životního stylu, a to hlavně móda pro ženy, protože o mužské módě jsme v době socialismu příliš mnoho informací nenašli. Nalezené texty jsme dále rozdělili na kategorie zpravodajské, publicistické a reklamní texty, přičemž do publicistiky jsme ještě přidali téma rady a tipů do domácnosti, recepty a podobné rubriky. V reklamě jsme samozřejmě využili i spotřebního zboží, které lze použít v domácnosti či na dovolené (např. kuchyňské přístroje, televizory, stany atd.). Nejenže nás...
Diploma thesis How media helped to create life-style of Czechoslovakian people deals with life in socialistic Czechoslovakia in two chosen newspaper perspective. Diploma thesis examines how in Lidová demokracie (published all over the republic) and Pochodeň (published in region of east Bohemia) informed about life-style, what a reader could know from their articles. Life-style is a wide topic, that is why we have chosen just these areas: flat building, culture of building concerning flat lay-out, furniture, textiles and decorations, next leisure time activities focused mainly on recreation represented by mass union recreation, pioneer camp, "cottaging" and camping. Last area is fashion as an integral part of life-style. Fashion is aimed at woman's fashion. In socialism, man's fashion was not interesting topic. Those texts we have found are divided also into three groups - news, publicism and advertisements. To category of publicims we included also advices for household, recipes and this kind of texts. In advertisements, we used also consumer's goods you can use at home or during your holidays (kitchen machines, televisors, tents etc.). We were interested not only in exact topics that we could find in above spoken areas, but also in regional aspect and its demonstration in Pochodeň and also who exactly the...