Zobrazit minimální záznam

The concept of "upaja" in early medieval Japan. Utilisation of choosing the skillful means (upaya) during the dramatic changes of the so-called new Kamakura buddhist schools
dc.contributor.advisorŠvarcová, Zdeňka
dc.creatorVrba, Petr
dc.date.accessioned2017-04-20T09:57:42Z
dc.date.available2017-04-20T09:57:42Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/25926
dc.description.abstractObecně se píše, že během období Kamakura (1185-1333) došlo k radikální proměně na scéně japonského buddhismu. Tato proměna však byla možná jen díky souhře mnoha faktorů, které umožnily, že doba, respektive společnost, byla "zralá" na změnu. Faktem je, že právě během těchto 150 let se objevily na scéně charismatické osobnosti (Hónen, Šinran, Dógen, Ničiren), které založily směry, jež jsou dnes v Japonsku nejpočetnější. Nicméně někteří badatelé věrohodně ukazují, že drtivá většina tzv. nových prvků se objevuje už několik desetiletí, někdy i století před Kamakurou a stejně tak vymezování tzv. nových směrů vůči tradičním (a jejich údajný úpadek) vykazuje podezřelé trhliny. V jejich vztahu k ostatním školám hrálo roli i využití tradičního buddhistického konceptu o schopnosti ve výběru vhodného prostředku k dosažení buddhovství (sa. upája, jap. hóben). Dalším pozoruhodným společným rysem je, že tito zakladatelé všichni tvrdili, že pro dosažení spásy stačí "nic než" jediná (jimi vybraná) technika. K tomu však nikdy před kamakurským období ani nikdy po něm na japonské půdě nedochází. V této práci se pokusím primárně odpovědět na klíčovou otázku: "Jaké faktory tuto výjimečnou situaci umožnily?" Postupovat budu od představení konceptu upája (jap. hóben) a pro tuto práci důležitých témat japonského tradičního...cs_CZ
dc.description.abstractThere is a general opinion that during the Kamakura period (1185-1333) the scene of Japanese Buddhism has radically changed. But this change was possible only due to synchronisation of several factors that enabled the era or the society to be fit for that change. It's a fact that it was during these 150 years that the charismatic personages (Hnen, Shinran, Dgen, Nichiren) of founders of the most numerous Japanese Buddhist streams appeared. Nevertheless, various scholars have plausibly demonstrated that a striking majority of the so-called new elements had appeared many decades, even centuries before the Kamakura period. Similarly the delimitating of the so-called new movements against the traditional schools (as well as their proclaimed decline) proves dubious gaps. An important role in their relation to other schools was played by the usage of the traditional Buddhist concept of choosing the skilful means (sa. upya, jap. hben). Another remarkable common feature is that all these founders had claimed that salvation could be achieved by doing "only" one technique (one chosen by them). But this has never happened in Japan before or after the Kamakura period. In this paper I am primarily trying to answer one cardinal question: "What factors allowed for this exceptional situation?" I will proceed from the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleKoncept upája v Japonsku raného středověku. Využití schopnosti výběru vhodných prostředků (upája) v průběhu dramatických proměn tzv. nových kamakurských škol buddhismucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-01-28
dc.description.departmentInstitute of Philosophy and Religious Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId82324
dc.title.translatedThe concept of "upaja" in early medieval Japan. Utilisation of choosing the skillful means (upaya) during the dramatic changes of the so-called new Kamakura buddhist schoolsen_US
dc.contributor.refereeHeřman, Robin
dc.identifier.aleph001219602
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineReligionistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineReligious Studiesen_US
thesis.degree.programFilozofiecs_CZ
thesis.degree.programPhilosophyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Philosophy and Religious Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csReligionistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enReligious Studiesen_US
uk.degree-program.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilosophyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csObecně se píše, že během období Kamakura (1185-1333) došlo k radikální proměně na scéně japonského buddhismu. Tato proměna však byla možná jen díky souhře mnoha faktorů, které umožnily, že doba, respektive společnost, byla "zralá" na změnu. Faktem je, že právě během těchto 150 let se objevily na scéně charismatické osobnosti (Hónen, Šinran, Dógen, Ničiren), které založily směry, jež jsou dnes v Japonsku nejpočetnější. Nicméně někteří badatelé věrohodně ukazují, že drtivá většina tzv. nových prvků se objevuje už několik desetiletí, někdy i století před Kamakurou a stejně tak vymezování tzv. nových směrů vůči tradičním (a jejich údajný úpadek) vykazuje podezřelé trhliny. V jejich vztahu k ostatním školám hrálo roli i využití tradičního buddhistického konceptu o schopnosti ve výběru vhodného prostředku k dosažení buddhovství (sa. upája, jap. hóben). Dalším pozoruhodným společným rysem je, že tito zakladatelé všichni tvrdili, že pro dosažení spásy stačí "nic než" jediná (jimi vybraná) technika. K tomu však nikdy před kamakurským období ani nikdy po něm na japonské půdě nedochází. V této práci se pokusím primárně odpovědět na klíčovou otázku: "Jaké faktory tuto výjimečnou situaci umožnily?" Postupovat budu od představení konceptu upája (jap. hóben) a pro tuto práci důležitých témat japonského tradičního...cs_CZ
uk.abstract.enThere is a general opinion that during the Kamakura period (1185-1333) the scene of Japanese Buddhism has radically changed. But this change was possible only due to synchronisation of several factors that enabled the era or the society to be fit for that change. It's a fact that it was during these 150 years that the charismatic personages (Hnen, Shinran, Dgen, Nichiren) of founders of the most numerous Japanese Buddhist streams appeared. Nevertheless, various scholars have plausibly demonstrated that a striking majority of the so-called new elements had appeared many decades, even centuries before the Kamakura period. Similarly the delimitating of the so-called new movements against the traditional schools (as well as their proclaimed decline) proves dubious gaps. An important role in their relation to other schools was played by the usage of the traditional Buddhist concept of choosing the skilful means (sa. upya, jap. hben). Another remarkable common feature is that all these founders had claimed that salvation could be achieved by doing "only" one technique (one chosen by them). But this has never happened in Japan before or after the Kamakura period. In this paper I am primarily trying to answer one cardinal question: "What factors allowed for this exceptional situation?" I will proceed from the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.identifier.lisID990012196020106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV