Výuka geografie na školách pro zrakově postižené v Česku
The Education of Geography for Visually Impaired in Czechia
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/26187Identifikátory
SIS: 34149
Kolekce
- Kvalifikační práce [20091]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Matějček, Tomáš
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro SŠ geografie - historie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
21. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
6 ABSTRAKT Tato diplomová práce se zabývá problematikou geografického vzdělávání zrakově postižených žáků a studentů. Cílem je pak předložit nový koncept výuky geografie pro studenty na speciálních školách pro zrakově postižené. Na základě výsledků šetření koncepce výuky geografie, jež proběhlo na Gymnáziu pro zrakově postižené v Praze-Jinonicích, je zpracován modelový tematický celek, prostřednictvím kterého jsou ukázány možnosti využití moderních výukových metod a organizačních forem v procesu výuce studentů s různým stupněm zrakového postižení. Diplomová práce je rozdělena do několika tématických kapitol. Nejprve je pozornost věnována problematice zrakově postižených v obecném kontextu, jsou vysvětleny a definovány základní pojmy spojené s touto problematikou, je popsán informační deficit, který se objevuje u jedinců s poškozeným zrakem, a možnosti jeho zmírnění prostřednictvím reedukace a kompenzace. Navazuje kapitola, která je věnována problematice vzdělávání zrakově postižených a speciálnímu školství zrakově postižených v ČR. Další kapitola se zabývá geografickým vzděláváním zrakově postižených žáků a studentů. Nejprve je obecně objasněno postavení geografie v současném systému vzdělávání a v kutikulárních dokumentech, pak jsou definovány obecné cíle geografické vzdělávání, používané metody a...
7 ABSTRACT This thesis deals with problems of geography education of visually impaired students. The ambition of the thesis is presentation of a new concept of geography education on special schools for visually impaired students. On the basis of research of geography education on Secondary School for Visually Impaired in Prague-Jinonice is processed the model that presents possibilities of modern educational methods and organizational forms of education of visually impaired students. The thesis consists of several topical chapters. Firstly there are described the problems of visually impaired generally, especially there are defined basic terms. Next chapter deals with education for visually impaired and with special schools for these students in the Czech Republic. Then there is a chapter which describes concretely geography education for these students; at first there is described geography education generally in Czech education system, then there are mentioned methods, organisational forms and special instruments of geography education and in conclusion there is presented conception of geography education with specialities characteristic for visually impaired. The two last chapters offer new benefit. There is analysed conception of geography education on Secondary School for Visually Impaired in Prague-...