Zobrazit minimální záznam

Egocentric module for episodic memory
dc.contributor.advisorBrom, Cyril
dc.creatorVyhnánek, Jan
dc.date.accessioned2017-04-20T13:12:13Z
dc.date.available2017-04-20T13:12:13Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/26770
dc.description.abstractV současnosti probíhá na poli kognitivní psychologie výzkum zabývající se tím, jak si človek pamatuje pozice objektu v prostředí - tedy jakou si vytváří mentální reprezentaci prostoru. Z experimentů vyplývá hypotéza, že si clovek nejspíše vytváří více mentálních reprezentací prostoru, které se liši přesností, rychlostí zapomínání a zasazením do konkrétního souřadného systému, tzv. referenčního rámce. V současné dobe ale není znám konkrétní mechanismus fungování takových reprezentací. Pokud víme, neexistuje ani žádný výpočetní model těchto jevu, který by mohl pomoci v pochopení významu jednotlivých reprezentací. Cílem této práce je rozšířit model episodické paměti vyvinutý na MFF UK o mechanismus vytváření prostorových reprezentací. Je zkoumáno, jaké reprezentace se vytvářejí a jaké z nich mají největší význam pro orientaci virtuální postavy. Model byl otestován na simulaci psychologického experimentu, jehož výsledky dokázal částecne predikovat. Neklade si ale za cíl přesné vysvětlení zkoumaných jevu. Jedná se spíše o začínající výzkum v oblasti, která zatím nebyla tímto způsobem zkoumána. Výsledky této práce mohou přispet k lepšímu pochopení mechanismu, kterým si lidé mentálne reprezentují polohy objektu, a zároven mohou být užitečné při navrhování robotů či autonomních agentů (botů) v počítačových hrách.cs_CZ
dc.description.abstractThe present research in cognitive psychology concerns with the issue of how human beings remember positions of objects in space - and what mental representation of space they create. Scientists infer from experiments that human beings create several spatial representations which differ in accuracy and rate of forgetting and which are specified with respect to different spatial frames of reference. However, we do not know how exactly these representions work. As far as we know there is no computational model concerning with this issue, which would be useful for understanding of these representations. The goal of this work is to extend the model of episodic-like memory developed at MFF UK with a mechanism of creating spatial representations. We will examine how the representations are created and which representations are the most important for orientation of a human-like agent. The model was tested on simulations of a psychological experiment and it partially predicted its results. The goal of the model is not to give a full answer to this problem. It is supposed to be an attempt for starting research in the area which has not been researched this way yet. The results of this work may contribute to better understanding of how human beings represent positions of objects and it may be useful for designing...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.titleEgocentrický modul pro episodickou paměťcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-09-15
dc.description.departmentDepartment of Software and Computer Science Educationen_US
dc.description.departmentKatedra softwaru a výuky informatikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.identifier.repId63601
dc.title.translatedEgocentric module for episodic memoryen_US
dc.contributor.refereeSýkora, Ondřej
dc.identifier.aleph001200654
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineObecná informatikacs_CZ
thesis.degree.disciplineGeneral Computer Scienceen_US
thesis.degree.programInformatikacs_CZ
thesis.degree.programComputer Scienceen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra softwaru a výuky informatikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Software and Computer Science Educationen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csObecná informatikacs_CZ
uk.degree-discipline.enGeneral Computer Scienceen_US
uk.degree-program.csInformatikacs_CZ
uk.degree-program.enComputer Scienceen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csV současnosti probíhá na poli kognitivní psychologie výzkum zabývající se tím, jak si človek pamatuje pozice objektu v prostředí - tedy jakou si vytváří mentální reprezentaci prostoru. Z experimentů vyplývá hypotéza, že si clovek nejspíše vytváří více mentálních reprezentací prostoru, které se liši přesností, rychlostí zapomínání a zasazením do konkrétního souřadného systému, tzv. referenčního rámce. V současné dobe ale není znám konkrétní mechanismus fungování takových reprezentací. Pokud víme, neexistuje ani žádný výpočetní model těchto jevu, který by mohl pomoci v pochopení významu jednotlivých reprezentací. Cílem této práce je rozšířit model episodické paměti vyvinutý na MFF UK o mechanismus vytváření prostorových reprezentací. Je zkoumáno, jaké reprezentace se vytvářejí a jaké z nich mají největší význam pro orientaci virtuální postavy. Model byl otestován na simulaci psychologického experimentu, jehož výsledky dokázal částecne predikovat. Neklade si ale za cíl přesné vysvětlení zkoumaných jevu. Jedná se spíše o začínající výzkum v oblasti, která zatím nebyla tímto způsobem zkoumána. Výsledky této práce mohou přispet k lepšímu pochopení mechanismu, kterým si lidé mentálne reprezentují polohy objektu, a zároven mohou být užitečné při navrhování robotů či autonomních agentů (botů) v počítačových hrách.cs_CZ
uk.abstract.enThe present research in cognitive psychology concerns with the issue of how human beings remember positions of objects in space - and what mental representation of space they create. Scientists infer from experiments that human beings create several spatial representations which differ in accuracy and rate of forgetting and which are specified with respect to different spatial frames of reference. However, we do not know how exactly these representions work. As far as we know there is no computational model concerning with this issue, which would be useful for understanding of these representations. The goal of this work is to extend the model of episodic-like memory developed at MFF UK with a mechanism of creating spatial representations. We will examine how the representations are created and which representations are the most important for orientation of a human-like agent. The model was tested on simulations of a psychological experiment and it partially predicted its results. The goal of the model is not to give a full answer to this problem. It is supposed to be an attempt for starting research in the area which has not been researched this way yet. The results of this work may contribute to better understanding of how human beings represent positions of objects and it may be useful for designing...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra softwaru a výuky informatikycs_CZ
dc.identifier.lisID990012006540106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV