Eduard Petiška vypravuje.... (Převyprávění a adaptace pověstí a bájí)
Eduard Petiška Narrates... (The Narration and Adaptation of Tales and Fables )
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2681Identifikátory
SIS: 20487
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Stejskalová, Anna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
17. 1. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
První kapitola přináší krátký pohled do Petiškova života. Sleduje vlivy a podněty, které ovlivnily Petišku, jako osobnost a Petišku, co by budoucího spisovatele. Druhá kapitola je stručným přehledem Petiškovy literární tvorby pro děti. Naznačuje široké žánrové rozpětí jeho tvorby, proto je pro lepší přehled rozdělena do dvou sfér - knihy pro nejmenší čtenáře a knihy literárních adaptací domácích i jinonárodních historických látek, které psal Petiška pro mládež. Autorka diplomové práce se snažila vystihnout typické znaky Petiškovy tvorby pro začínající čtenáře. Třetí kapitola pojednává o postavení pověsti a mýtu v české literatuře pro děti a mládež, uvádí jména spisovatelů, kteří se zajímají o adaptaci historických látek a osobitým uměleckým způsobem ji zpracovávají. Samotná analýza a interpretace Petiškových knih pro děti a mládež s historickou tematikou je zahrnuta ve čtvrté kapitole. Taje rozdělena na oddíly a pododdíly podle doby a lokalit, do kterých je téma pověstí a mýtů zasazeno. Předmětem analýzy je děj, vypravěčský jazyk a výrazové prostředky, kterých autor používá s ohledem na věkovou kategorii čtenářů. Pátá kapitola je zamyšlením nad možnostmi zpracování historických látek. Uvažuje o dítěti 21. století, zda má zájem o literární pověst či upřednostňuje rozhlasové či filmové zpracováni příběhu....
První kapitola přináší krátký pohled do Petiškova života. Sleduje vlivy a podněty, které ovlivnily Petišku, jako osobnost a Petišku, co by budoucího spisovatele. Druhá kapitola je stručným přehledem Petiškovy literární tvorby pro děti. Naznačuje široké žánrové rozpětí jeho tvorby, proto je pro lepší přehled rozdělena do dvou sfér - knihy pro nejmenší čtenáře a knihy literárních adaptací domácích i jinonárodních historických látek, které psal Petiška pro mládež. Autorka diplomové práce se snažila vystihnout typické znaky Petiškovy tvorby pro začínající čtenáře. Třetí kapitola pojednává o postavení pověsti a mýtu v české literatuře pro děti a mládež, uvádí jména spisovatelů, kteří se zajímají o adaptaci historických látek a osobitým uměleckým způsobem ji zpracovávají. Samotná analýza a interpretace Petiškových knih pro děti a mládež s historickou tematikou je zahrnuta ve čtvrté kapitole. Taje rozdělena na oddíly a pododdíly podle doby a lokalit, do kterých je téma pověstí a mýtů zasazeno. Předmětem analýzy je děj, vypravěčský jazyk a výrazové prostředky, kterých autor používá s ohledem na věkovou kategorii čtenářů. Pátá kapitola je zamyšlením nad možnostmi zpracování historických látek. Uvažuje o dítěti 21. století, zda má zájem o literární pověst či upřednostňuje rozhlasové či filmové zpracováni příběhu....