Vědomí sociální soudržnosti u žáků základních škol
The primary school pupil's knowledge of social cohesion
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/27791Identifikátory
SIS: 82235
Kolekce
- Kvalifikační práce [23836]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kasíková, Hana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
10. 2. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Co se by žáci mohli dozvěděli na základní škole o sociální soudržnosti (solidaritě mezi lidmi) jsem zkoumala pomocí učebnic občanské výchovy, protože problematika sociální koheze je v starých i nových osnovách zmiňována ve vyučovacím obsahu právě tohoto předmětu. Některé z analyzovaných učebnic jsou vhodnými pomůckami pro nenásilné vytváření prosociálních postojů žáků základních škol. Solidaritu ve společnosti mohou učitelé žákům přiblížit rovněž v hodinách volitelných předmětů: etické výchově, mediální výchově, seminářích o filozofii, psychologii, finanční gramotnosti... Zkrátka téma soudržnosti společnosti tvoří součást hned několika tzv. průřezových témat, tudíž jej lze včlenit do vyjmenovaných "speciálních" předmětů, nastínit na základě učiva o našich a světových dějinách, dějinách lidského myšlení (abych nepoužívali odstrašujícího pojmu filozofie), případně se může jednat o "externí zkušenost" ve smyslu vzdělávacích a osvětových akcí pořádaných nejčastěji subjekty neziskového sektoru, ale i školou samotnou.
The social cohesion of our society has been in focus of researchers from Academy of Science of Czech republic. But there are not any new studies from the school enviroment, although the "feeling" that I belong to my community is the serious need for young people. I investigated the theme of social cohesion as subject matter at czech primary schools. So, except analysis of some using textbooks (for civics) and some of many educational projects offered by NGO, I visited five primary schools located in five towns (vary in large) at five different regions and brought back 100 questionnaires. I asked pupils about their knowledge of social cohesion, social care etc. and personal experience of expelled people / social groups. They could also express what or who actually disturbs social cohesion, who talk about these problems with and so on.