Does remedial education help disadvantaged children in the Czech Republic? : evaluation of education support programme
Pomáhá doučování znevýhodněným dětem v České republice? : evaluace vzdělávacího programu
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/28808Identifiers
Study Information System: 87203
Collections
- Kvalifikační práce [18158]
Author
Advisor
Referee
Koubek, Ivo
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
15. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Programy podporující vzdělávání dětí představují jednu z hlavních aktivit nevládních organizací. Informace o dopadech těchto programů však bývají často zavádějící, protože poskytují pouze limitované objasnění zlepšení pozorovaného na účastnících. Tato bakalářská práce se zaměřuje na konkrétní projekt organizovaný českou nevládní organizací Člověk v tísni, v rámci kterého byli doučovány děti z rodín ohrožených sociálním vyloučením. V této práci opisujeme celý průběh evaluace a přiblížujeme proces sběru dat. Hlavní čast tvoří samotná analýza programu, uskutečněná prostřednictvím metody difference- in-differences porovnáním testovací a kontrolní skupiny před a po zapojení se do programu. Cílem práce je odhalit skutečné efekty doučování na školské výsledky, docházku a chování. Náš výzkum navíc ukazuje změny, které měl program na přístup rodičů doučovaných dětí ke vzdělání.
Programmes supporting education are one of the main activities of nongovernmental organizations. However, the information about effects of such programmes is often misleading, as it provides only limited clarification on improvement observed with the treated children. This thesis concentrates on a particular project of the Czech nongovernmental organization People in Need, where selected children from families endangered by social isolation received extra tutoring. In this study, the whole course of evaluation is described, revealing the process of data collection in the field. The main part of the thesis focuses on analysis of the programme, comparing the control and treatment groups before and after joining the programme using difference-in-differences method. The aim of the thesis is to show the true impacts of the remedial education on school performance, school absenteeism and school behaviour of the children. Moreover, the research will reveal the change that the programme had on the parents' attitude towards educating their children.