Vývoj mediálního obrazu Livie Klausové na stránkách Mladé fronty DNES v letech 2003-2008
The development of Livia Klausová media representation in the daily newspaper Mladá Fronta DNES during the years 2003-2008
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/28850Identifikátory
SIS: 86862
Kolekce
- Kvalifikační práce [18160]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Slanec, Jaroslav
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Žurnalistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra žurnalistiky
Datum obhajoby
16. 6. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Dnešní pozice manželky prezidenta navazuje na tradici československých prvních dam z období první republiky. Žena prezidenta si buduje určité postavení a je mediálně známá. Připomeňme však důležitý fakt, že tento titul v tuzemsku není dodnes kodifikován, jedná se o neplacenou funkci a neexistuje tudíž ani oficiální vymezení rolí, v kterých by se první dáma České republiky měla prezentovat. Přesto je zřejmé, že se veřejně angažuje a určité role jí tak pravděpodobně připisovány budou. Předmětem této práce je proto na příkladu Livie Klausové určit, jaký mediální obraz manželky prezidenta poskytuje čtenářům deník Mladá fronta DNES, který lze na českém mediálním trhu zařadit mezi tzv. seriózní média. Cílem práce je na základě vybraných novinových textů stanovit konkrétní role, v kterých se Livia Klausová objevovala v deníku v období prvního prezidentského mandátu Václava Klause v letech 2003-2008. K dosažení odpovídajících výsledků je přistoupeno k provedení obsahové kvalitativní analýzy vybraných novinových textů deníku Mladá fronta DNES. Zásadní je pro tuto práci využití zahraniční odborné literatury o prvních dámách, která poslouží i k závěrečné komparaci dosažených výsledků se situací v zahraničí.
Today's role of wife of the president continues the tradition of Czechoslovak first ladies of the First Republic era. The president's wife achieves a certain level of status and is known through the media. However, it is important to note that this title is still not codified in this country, it is an unpaid function and in consequence, there are no official requirements for specific roles which the first lady of the Czech Republic should fulfil. Despite this, it is evident that she becomes involved in the public life and therefore she will probably have various roles applied to her. The object of this thesis is to assess - through the example of Livia Klausová - in what way is the first lady presented to the readers of Mladá fronta DNES, which can be classified as a serious Czech newspaper. The aim of this thesis is to describe, based on selected newspaper articles, the specific roles in which Livia Klausová appeared in the daily paper during the first presidential mandate of Václav Klaus in the years 2003-2008. Accurate results are achieved by content qualitative analysis of selected newspaper texts of the daily paper Mladá fronta DNES. A fundamental element of the thesis is the usage of specialized foreign literature concerning first ladies, which will be used also for the final comparison of the...