Vyšebrodský oltář
Altarpiece of Vyšší Brod
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/29268/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29268Identifikátory
SIS: 14976
Kolekce
- Kvalifikační práce [2255]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ottová, Michaela
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
9. 6. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Resumé Bakalářská práce se zabývá Vyšebrodským oltářem - cyklem devíti christologických deskových maleb z poloviny 14. století, které byly (až do svého převozu do dnešní Národní galerie v roce 1938) uchovány v klášterní galerii ve Vyšším Brodě. Práce se nejdříve věnuje technickému popisu desek, stavu jejich zachování a provedeným restaurátorským pracím. Následuje formální popis jednotlivých desek, po kterém se práce zaměří na své hlavní téma. Tím je souhrn dosavadní literatury pojednávající o Vyšebrodském oltáři a rozebrání hlavních teorií o stěžejních otázkách spojených s tímto dílem (postavy objednavatele a autora či autorů desek, datace, místo původního určení a rekonstrukce původního uspořádání cyklu). Obecně uznávaná hypotéza mluví o uspořádání desek do čtvercového retáblu složeném ze tří řad po třech deskách. Zmíněny jsou však i další dvě teorie. Podle první byl cyklus určen a objednán Petrem I. z Rožmberka pro korunovaci Karla IV. českým králem roku 1347; desky měly být v řadě vedle sebe umístěny do katedrály Sv. Víta na Pražském hradě. Poslední prezentovaná teorie kombinuje oba předchozí názory a tvrdí, že desky byly uspořádány v jedné řadě na letneru oddělujícím chór mnichů a loď, nikoli však v chrámu sv. Víta, ale v klášterním kostele ve Vyšším Brodě. Jednotlivé teorie jsou podpořeny...
Altarpiece of Vyšší Brod (Hohenfurth) The bachelor thesis deals with the Altarpiece of Vyšší Brod - a set of nine Christological panel paintings from the first half of 14th century, which were stored at the gallery of monastery in Vyšší Brod (they were moved to the National Gallery in Prague in 1938). Firstly, the technical aspects of paintings, their preservation and the process of renovation are discussed. Formal description of each scene follows. Next part of the thesis is devoted to its main subject - summary of present articles and books that address the topic of the Altarpiece of Vyšší Brod. Main theories concerning painters of the panels, time of their origin and their original placement and appearance are described in detail. Also an analysis of iconographical motives of paintings is presented. deskové malířství - panel painting 14. století - 14. century oltář - altar Vyšší Brod - Hohenfurth tempera - tempera