Porovnání efektivity problémově a klasicky vedené výuky u žáků vyššího gymnázia
Comparing effectiveness of problem-based and traditional education of high school students
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30279Identifiers
Study Information System: 51276
Collections
- Kvalifikační práce [20091]
Author
Advisor
Referee
Čechová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schools
Department
Department of Teaching and Didactics of Biology
Date of defense
28. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
problémově vedená výuka, experimentální skupina, pretest, posttest IIKeywords (English)
problem-based education,experimental group,pretest,posttest IIV diplomové práci je porovnávána efektivita problémově a klasicky vedené výuky u žáků vyššího gymnázia na příkladu tematického celku dýchání člověka. Efektivita byla porovnávána pomocí výzkumného nástroje, který obsahuje pretest, posttest I a posttest II. Výsledky žáků v testech byly statisticky vyhodnoceny pomocí dvouvýběrových testů a korelační analýzy. Práce obsahuje také přípravy na dvě varianty výuky a praktická cvičení (včetně PowerPointové prezentace) a názory českých a zahraničních autorů na problémovou výuku a efektivitu ve školách.
In this diploma thesis is compared effectiveness of problem-based and traditional education of high school students as an example of thematical unit ?human respiration?. The effectiveness was compared with research work contains pretest,posttest I and posttest II. Student`s test`s results were statistical evaluated with two-sample tests and correlation analysis. This diploma thesis also contains preparations for both education alternatives and practical exercises (including presentation in PowerPoint) and czech and foreign autohors opinions of problem-based education and the effectivness of school.