Koncepce školní geografie Maďarska, Polska a Slovenska
Concept of School Geography in Hungary, Poland and Slovakia
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30331Identifikátory
SIS: 61366
Kolekce
- Kvalifikační práce [20090]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hanus, Martin
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro SŠ geografie - historie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
27. 5. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Předkládaná práce zkoumá změny koncepce vzdělávacích systémů se zaměřením na výuku geografie v postkomunistických státech střední Evropy. Vybranými státy jsou Polsko, Maďarsko a Slovensko. Sledujeme změny konceptu v období od pádu železné opony až po současnost, kdy hlavním impulzem proměn jsou kurikulární reformy. Předmětem obsahové analýzy se staly závazné kurikulární dokumenty těchto zemí. Popisujeme, jakým způsobem byly tyto dokumenty vytvořeny a jak byly zaváděny do praxe. Dalším důležitým aspektem diplomové práce je analýza a porovnání školských systémů jednotlivých států. Uvedené analýzy představují širší zarámování potřebné pro naplnění hlavního cíle diplomové práce. Tedy pro analýzu vlastního pojetí a postavení geografie jako všeobecně vzdělávacího předmětu ve všeobecném vzdělávání sledovaných států. Postavení a pojetí školní geografie je zkoumáno od posledních desetiletí totality přes posttotalitní kurikulární reformy až po současný stav. Obsahová analýza sleduje zařazení (funkce) školní geografie do vzdělávacích oblastí kurikulárních dokumentů, podstatu (specifikaci) hlavních vzdělávacích cílů a obsahové rozvržení tematických plánů. Dalším, a to kvantitativním hlediskem je hodinová dotace školní geografie v jednotlivých ročnících. V závěru práce jsou shrnuty podobnosti a odlišnosti v pojetí a...
- This work deals with changes of education systems' concepts (with a special emphasis on teaching geography) in post communist states of Central Europe. Monitored states are Poland, Hungary and Slovakia. We follow the changes of concepts within the period of the fall of iron curtain till today, the main trigger of changes are curricular reforms. The obligatory curricular documents of these states became a subject of content analysis. We describe how the documents had been created and how they were introduced into everyday life. Another aspect of this work is the analysis and comparison of school systems of the individual lands. The mentioned analyses represent a wider framework for fulfiling the main aim of this thesis. Thus for the analysis of the concept and character of geography as a subject of general education in the process of general education in monitored lands. The concept and character of school geography are analysed starting with the period of last decades of totalitarian regimes and going through post-totalitarian curricular reforms untill today. The content analysis follows the inclusion of school geography into learning areas of curricular documents, the main educational aims and the content design of thematic plans. A further, respectively quantitation aspect is the number of...