Rozvoj třetí role univerzit: regionální specifikum, nebo otázka národní úrovně? Případová studie českých regionů.
The Third Role of Universities: Regional Uniqueness or National Issue? Case Study of Czech Regions
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30376Identifikátory
SIS: 61917
Kolekce
- Kvalifikační práce [20089]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Čadil, Vladislav
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Sociální geografie a regionální rozvoj
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
27. 5. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
univerzity, spolupráce se soukromým sektorem, RIS, třetí roleKlíčová slova (anglicky)
universities, partnership with private sector, RIS, third roleRole univerzit v regionálním rozvoji se za poslední dvě desetiletí velmi změnila. Současná diskuze v odborné literatuře staví před univerzity výzvy v souvislosti s konceptem třetí role, kterou by univerzity měly plnit v regionálních inovačních systémech. Jedná se o komplex regionálně zaměřených aktivit, prostřednictvím kterých se univerzity postupně stávají hlavními hybateli regionálního rozvoje. Tato práce se snaží toto téma aplikovat na české prostředí a zjistit, jak se s těmito výzvami vyrovnávají české univerzity. Jádro práce tvoří případová studie dvou odlišných českých regionů, Jihočeského a Moravskoslezského kraje. Cílem je ověřit, zda v odlišných podmínkách dochází k odlišnému způsobu a intenzitě vytváření kontaktů a formování spolupráce mezi akademickou a soukromou sférou, nebo zda je hlavním faktorem ovlivňujícím roli českých univerzit specifický národní kontext. Klíčová slova: univerzity, spolupráce se soukromým sektorem, regionální inovační systém, třetí role
The role of universities in regional development has changed over the last two decades. Current discussion in literature confronts universities with challenges related to an emergence of a third role, that should universities perform in regional innovation systems. It concerns regionally-oriented activities, through which universities are becoming the leaders of regional economic and social development. This concept is applied to a comparative case study of two different Czech regions, South Bohemia Region and Moravian - Silesian Region. The objective is to verify, if different regional circumstances leads to a different form and intensity of networking between academic and private sector, or whether the main factor influencing the role of the two Czech universities is a specific national context. Key words: universities, partnership with private sector, regional innovation systems, third role