Oligokatecheze. Teorie a praxe
Special catechesis. Theory and Practice
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/31943/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31943Identifikátory
SIS: 75745
Kolekce
- Kvalifikační práce [2256]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Eliáš, Vojtěch
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Katolická teologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra pastorálních oborů a právních věd
Datum obhajoby
13. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Speciální katecheze, katecheta, zdravotně nemocní, mentální postižení, rodina, metodika, didaktické metodyKlíčová slova (anglicky)
Special-care catechesis, catechist, ill health, mental retardation, family, methodology, educational methodsDiplomová práce s názvem "Oligokatecheze. Teorie a praxe" zkoumá metody výuky náboženství mentálně postižených osob. Výzkum se zaměřuje na prezentaci teoretických a praktických metod, zavedených D, Juchą, J. Madeją, D.Doroszewką, a dalšími významní polskými katechety. Teoretická část práce, kromě systematicky zpracované terminologie se zabývá i samotným obsahem a hlavním cílem speciální katecheze. Dále pak uvádí výklad o důstojnosti člověka, jak jej můžeme nalézt v některých církevních dokumentech. V neposlední řadě upozorňuje na důležitou roli rodiny, farnosti a katechety. Praktická část je inspirovaná metodami B.Janosz, jsou zde uplatněné, jak kreativní a nové výukové materiály, tak nové komunikační prostředky, které motivují mentálně postižené děti k aktivní účastí na hodinách speciální katecheze. Autorka této práce dospěla k závěru, že i těm nejslabším musíme nabídnout odpovídající katechezi, neboť každá lidská bytost, jakkoliv omezená, je schopná růstu k svátosti. Tyto osoby cítí potřebu a mají právo na život ve víře. Potřeba oligokatecheze je tedy nezpochybnitelná.
This dissertation titled "Special catechesis. Theory and Practice" explores the methods of teaching religion to mentally handicapped children. The research focuses on the presentation of theoretical and practical methods introduced by D, Jucha, J. Madeja, D.Doroszewka, B. Janosz and other significant Polish catechists. The theoretical part, besides a systematicly processed terminology also deals with the actual content and the main aim of special-care catechesis. In addition, it provides an interpretation the dignity of man as it can be found in some church archives. Last, but not least, attention is drawn to the important role of families, parishes and catechists. The second, practical, part is inspired by the methods of B. Janosz - whether it is put to creative use along with new teaching materials as well as new communication tools that motivate mentally handicapped children for active participation in special-care classes. The author of this study concluded that even the weakest must be provided adequate catechesis as every human being, no matter how limited, is capable of growth to sanctity. These people feel the need and are entitled to life in faith. There is a need for oligo-catechesis and it is unquestionable.