Organická kompozice v abstraktním malířství, literatuře a hudbě 20. století
Organic Composition in 20th century abstract art, music and literature
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/32216/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32216Identifikátory
SIS: 91312
Kolekce
- Kvalifikační práce [19333]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Synecký, Jakub
Oponent práce
Synecký, Jakub
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - výtvarná výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
23. 9. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Organická kompozice, spontánnost, náhoda, abstraktní expresionismus, Vasilij Kandinskij, akční malba, Jackson Pollock, informální malba, atonální hudba, aleatorika, proud vědomí, spontánní psaníKlíčová slova (anglicky)
Organic composition, spontaneity, chance, abstract expresionismus, Vasilij Kandinskij, action painting, Jackson Pollock, informal painting, atonal music, aleatoric music, stream of consciousness, spontaneous writingMagisterská diplomová práce "Organická kompozice v abstraktním malířství, literatuře a hudbě 20. století" si klade za cíl formou výkladu zmapovat postupný proces osvobozování výrazových prostředků v malířství, literatuře a hudbě 20. století. Popisuje emancipaci obrazu ze závislosti na předmětné podobě skutečnosti, konkrétně na Kandinského cestě k abstraktnímu expresionismu, v hudbě zmiňuje cestu Arnolda Schönberga k volné atonalitě a v literatuře techniku proudu vědomí Jamese Joyce. Druhá část práce se zabývá různými projevy organické kompozice po 2. světové válce - akční a informální malbou v USA a Evropě a její kvalitativní proměnou. Rámcově také představí hudební i literární paralelu organického principu řádu- aleatorickou hudbu Earla Browna a Johna Cagea a spontánní psaní Jacka Kerouacka. Zasazuje vybrané umělce do společensko-kulturního kontextu doby. Výsledkem je ucelený obraz vývoje organické kompozice ve 20. století, který může sloužit jako informační zdroj pro učitele. Didaktická část diplomové práce poukáže na možné využití tématu ve školním prostředí.
The Diploma thesis Organic composition in 20th century abstract Art, Music and Literature aims to explain the gradual process of liberalization of expressive means in Arts, Music and Literature during the 20th century. It describes the picture's emancipation from the dependence on objective reality, particularly V. Kandinsky's way towards abstract expressionism. In Music it traces A. Schonberg's development of the free atonality, and the stream of consciousness technique of J. Joyce in literature. The thesis' second part will be dealing with various manifestations of the organic composition after WWII- action and informal painting in the USA and Europe with its qualitative change. A musical and literal paralel to the principal of organic order will also be briefly introduced on the example of E. Brown's and J. Cage's aleatoric music and the spontaneous writing of J. Kerouac. Selected artistic personalities will be put into socio-cultural context of their time. As a result there comes a complex picture of the organic composition development process, suitable to be used as a source of information for teachers. The didactical part of the thesis will be focused on the possibility of using the given topic in the educational environment.