Zobrazit minimální záznam

Organic Composition in 20th century abstract art, music and literature
dc.contributor.advisorBláha, Jaroslav
dc.creatorMücková, Kristýna
dc.date.accessioned2021-03-25T19:34:54Z
dc.date.available2021-03-25T19:34:54Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/32216
dc.description.abstractMagisterská diplomová práce "Organická kompozice v abstraktním malířství, literatuře a hudbě 20. století" si klade za cíl formou výkladu zmapovat postupný proces osvobozování výrazových prostředků v malířství, literatuře a hudbě 20. století. Popisuje emancipaci obrazu ze závislosti na předmětné podobě skutečnosti, konkrétně na Kandinského cestě k abstraktnímu expresionismu, v hudbě zmiňuje cestu Arnolda Schönberga k volné atonalitě a v literatuře techniku proudu vědomí Jamese Joyce. Druhá část práce se zabývá různými projevy organické kompozice po 2. světové válce - akční a informální malbou v USA a Evropě a její kvalitativní proměnou. Rámcově také představí hudební i literární paralelu organického principu řádu- aleatorickou hudbu Earla Browna a Johna Cagea a spontánní psaní Jacka Kerouacka. Zasazuje vybrané umělce do společensko-kulturního kontextu doby. Výsledkem je ucelený obraz vývoje organické kompozice ve 20. století, který může sloužit jako informační zdroj pro učitele. Didaktická část diplomové práce poukáže na možné využití tématu ve školním prostředí.cs_CZ
dc.description.abstractThe Diploma thesis Organic composition in 20th century abstract Art, Music and Literature aims to explain the gradual process of liberalization of expressive means in Arts, Music and Literature during the 20th century. It describes the picture's emancipation from the dependence on objective reality, particularly V. Kandinsky's way towards abstract expressionism. In Music it traces A. Schonberg's development of the free atonality, and the stream of consciousness technique of J. Joyce in literature. The thesis' second part will be dealing with various manifestations of the organic composition after WWII- action and informal painting in the USA and Europe with its qualitative change. A musical and literal paralel to the principal of organic order will also be briefly introduced on the example of E. Brown's and J. Cage's aleatoric music and the spontaneous writing of J. Kerouac. Selected artistic personalities will be put into socio-cultural context of their time. As a result there comes a complex picture of the organic composition development process, suitable to be used as a source of information for teachers. The didactical part of the thesis will be focused on the possibility of using the given topic in the educational environment.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectOrganic compositionen_US
dc.subjectspontaneityen_US
dc.subjectchanceen_US
dc.subjectabstract expresionismusen_US
dc.subjectVasilij Kandinskijen_US
dc.subjectaction paintingen_US
dc.subjectJackson Pollocken_US
dc.subjectinformal paintingen_US
dc.subjectatonal musicen_US
dc.subjectaleatoric musicen_US
dc.subjectstream of consciousnessen_US
dc.subjectspontaneous writingen_US
dc.subjectOrganická kompozicecs_CZ
dc.subjectspontánnostcs_CZ
dc.subjectnáhodacs_CZ
dc.subjectabstraktní expresionismuscs_CZ
dc.subjectVasilij Kandinskijcs_CZ
dc.subjectakční malbacs_CZ
dc.subjectJackson Pollockcs_CZ
dc.subjectinformální malbacs_CZ
dc.subjectatonální hudbacs_CZ
dc.subjectaleatorikacs_CZ
dc.subjectproud vědomícs_CZ
dc.subjectspontánní psanícs_CZ
dc.titleOrganická kompozice v abstraktním malířství, literatuře a hudbě 20. stoletícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-09-23
dc.description.departmentKatedra výtvarné výchovycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId91312
dc.title.translatedOrganic Composition in 20th century abstract art, music and literatureen_US
dc.contributor.refereeSynecký, Jakub
dc.identifier.aleph001357414
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Arten_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - výtvarná výchovacs_CZ
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra výtvarné výchovycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - výtvarná výchovacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Arten_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csMagisterská diplomová práce "Organická kompozice v abstraktním malířství, literatuře a hudbě 20. století" si klade za cíl formou výkladu zmapovat postupný proces osvobozování výrazových prostředků v malířství, literatuře a hudbě 20. století. Popisuje emancipaci obrazu ze závislosti na předmětné podobě skutečnosti, konkrétně na Kandinského cestě k abstraktnímu expresionismu, v hudbě zmiňuje cestu Arnolda Schönberga k volné atonalitě a v literatuře techniku proudu vědomí Jamese Joyce. Druhá část práce se zabývá různými projevy organické kompozice po 2. světové válce - akční a informální malbou v USA a Evropě a její kvalitativní proměnou. Rámcově také představí hudební i literární paralelu organického principu řádu- aleatorickou hudbu Earla Browna a Johna Cagea a spontánní psaní Jacka Kerouacka. Zasazuje vybrané umělce do společensko-kulturního kontextu doby. Výsledkem je ucelený obraz vývoje organické kompozice ve 20. století, který může sloužit jako informační zdroj pro učitele. Didaktická část diplomové práce poukáže na možné využití tématu ve školním prostředí.cs_CZ
uk.abstract.enThe Diploma thesis Organic composition in 20th century abstract Art, Music and Literature aims to explain the gradual process of liberalization of expressive means in Arts, Music and Literature during the 20th century. It describes the picture's emancipation from the dependence on objective reality, particularly V. Kandinsky's way towards abstract expressionism. In Music it traces A. Schonberg's development of the free atonality, and the stream of consciousness technique of J. Joyce in literature. The thesis' second part will be dealing with various manifestations of the organic composition after WWII- action and informal painting in the USA and Europe with its qualitative change. A musical and literal paralel to the principal of organic order will also be briefly introduced on the example of E. Brown's and J. Cage's aleatoric music and the spontaneous writing of J. Kerouac. Selected artistic personalities will be put into socio-cultural context of their time. As a result there comes a complex picture of the organic composition development process, suitable to be used as a source of information for teachers. The didactical part of the thesis will be focused on the possibility of using the given topic in the educational environment.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovycs_CZ
thesis.grade.code2
dc.contributor.consultantSynecký, Jakub
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990013574140106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV