Výchova a vývoj dětí v lesbické rodině
Education and development of children in lesbian family
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Důvod omezené dostupnosti:
Celý dokument nebo jeho části jsou nepřístupné v souladu s čl. 6a odst. 7 Rigorózního řádu Univerzity Karlovy v Praze ve spojení s čl. 10 opatření rektora č. 6/2010. Plný text práce je zpřístupněn prostřednictvím věcné databáze dle čl. 6a odst. 5 Rigorózního řádu Univerzity Karlovy v Praze.
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32878Identifikátory
SIS: 93865
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Oponent práce
Šulová, Lenka
Gillernová, Ilona
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
11. 11. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
SOUHRN: Rigorózní práce se zabývá lesbickými rodinami a specifiky dětí, které v nich vyrůstají. Teoretická část je postavena především na výsledcích výzkumů z USA a Velké Británie. Zabývá se definicí homoparentální rodiny a jejich jednotlivých typů, specifiky výchovy a vztahů a procesem zvaným coming-out. Zmiňuje role, které má v rodině biologická matka, biologický otec, sociální / nevlastní matka. V druhé polovině teoretické části je podrobně rozebrán psychický, genderový a sociální vývoj dětí z lesbických rodin. Uvedeny jsou i některé pohledy dětí na netradiční rodinu a jejich pocity a názory na homosexualitu rodičů. Zařazena je i kapitola týkající se adoptivních lesbických rodin. Výzkum uvedený v empirické části je založen na rozhovoru doplněném projektivními technikami. Výzkumný vzorek tvoří 10 dětí z lesbických rodin ve věku 4 až 15 let. Ve vzorku jsou děti pocházející z předchozího heterosexuálního vztahu i děti, které se do lesbické rodiny narodily plánovaně. Respondenti do vzorku byli získáváni prostřednictvím inzerce a metodou sněhové koule. Výzkum je kvalitativní a jeho výsledky jsou zpracovány formou zpráv o případové studii. Dalším výstupem je seznam klíčových témat, který vznikl metodou vytváření trsů. Výsledky výzkumu potvrdily logiku dělení lesbických rodin na dva základní typy - smíšené a...
The thesis deals with topic of lesbian families and specifics of children from these families. The theoretical part of the work is supported by studies from the USA and the Great Britain in particular. This part is focused on definition of homoparental family and its types, specifics of upbringing and relations within. It also deals with the topic of coming-out. It gives account of the family roles - biological mother, biological father, social mother / stepmother. The second half of the theoretical part describes psychological, gender and social development of the children from lesbian families. There are also mentioned some children's feelings and views of their nontraditional family and homosexuality of their parents. The thesis also deals with lesbian adoptive families. The research presented in the empirical part is based on individual interviews and projective techniques. The study group comprises 10 children between the age 4 and 15. In the study group there are children from previous heterosexual relationship as well as children from planned lesbian families. Participants to the sample were recruited via advertising and snow ball technique. The research is qualitative and its outcomes are elaborated in the form of case study report. The list of crucial themes elaborated through clustering...