Problematika výchovy k toleranci na primární škole
Issues Arising from Instruction about Tolerance in Primary Schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/3316Identifikátory
SIS: 20419
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kargerová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
18. 1. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Ve své diplomové práci jsem se snažila shromáždit poznatky a názory na toleranci u dětí mladšího školního věku. Kamarádský vztah založený na vzájemném respektu patří v dnešní době mezi nej důležitější cíle výchovy a vzdělávání. Takové schopnosti a dovednosti se dítě učí především v rodině. Když však rodina toto nezvládá dokonale, měla by její úlohu převzít škola. To platí zvláště nyní, kdy si leckteří rodiče neumějí poradit se svými dětmi a očekávají řešení od učitelů. Snažila jsem se vystihnout názory pedagogů na tuto problematiku, která se netýkala pouze tolerance, ale také výchovných prostředků, které učitelé ve své práci používají a na celoživotní vzdělávání pedagogů. Z názorů pedagogů vyplývá, že souhlasí s celoživotním vzděláváním. Podle mne nejlépe vědí, jak mají na danou otázku odpovědět. Sama u nás na škole vidím, kolik učitelů používá klasickou výukovou metodu monologu, nové metody a výchovné prostředky nechtějí používat neboje neznají. Často jako důvod uvádějí nedostatek času pro učivo nebo nekázeň žáků.
Ve své diplomové práci jsem se snažila shromáždit poznatky a názory na toleranci u dětí mladšího školního věku. Kamarádský vztah založený na vzájemném respektu patří v dnešní době mezi nej důležitější cíle výchovy a vzdělávání. Takové schopnosti a dovednosti se dítě učí především v rodině. Když však rodina toto nezvládá dokonale, měla by její úlohu převzít škola. To platí zvláště nyní, kdy si leckteří rodiče neumějí poradit se svými dětmi a očekávají řešení od učitelů. Snažila jsem se vystihnout názory pedagogů na tuto problematiku, která se netýkala pouze tolerance, ale také výchovných prostředků, které učitelé ve své práci používají a na celoživotní vzdělávání pedagogů. Z názorů pedagogů vyplývá, že souhlasí s celoživotním vzděláváním. Podle mne nejlépe vědí, jak mají na danou otázku odpovědět. Sama u nás na škole vidím, kolik učitelů používá klasickou výukovou metodu monologu, nové metody a výchovné prostředky nechtějí používat neboje neznají. Často jako důvod uvádějí nedostatek času pro učivo nebo nekázeň žáků.