Titulní fotografie v českých a zahraničních denících v kontextu zpravodajských hodnot
nemá v tezích anglický název
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33999Identifikátory
SIS: 102284
Kolekce
- Kvalifikační práce [18343]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Trampota, Tomáš
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
2. 2. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Zpravodajské hodnoty, zpravodajská fotografie, titulní strany, média, obsahová analýzaKlíčová slova (anglicky)
News values, photojournalism, front covers, media, content analysisv českém jazyce Razantní nárůst objemu obrazových informací objevujících se v médiích je jevem majícím své kořeny v období přechodu od moderny k době postmoderní, tedy v zásadě nic úplně nového. Nicméně s nástupem digitální kultury a technologií došlo k dalšímu velmi výraznému prohloubení tohoto důrazu kladeného na obrazové informace. Nová média, prostředí počítačových a v poslední době zejména sociálních odstranila problém dob předchozích, tj. obtížný přístup k informacím nebo jejich nedostatek, a nahradila ho problémem z opačného konce spektra, a to jak se v záplavě informací orientovat. Důraz na vizuální informace a sdělení je pak logickou reakcí na tuto situaci, protože obrazová sdělení je dle všeobecně rozšířeného názoru možné konzumovat, třídit, prohlížet a dekódovat rychleji, než např. informace textové. Nicméně obrazové informace trpí ve službách mediálního světa podobnými nešvary jako informace jakéhokoliv jiného typu - jsou vždy vyjádřením nějakého stanoviska, postoje, nastavení. Jakkoliv se fotografie díky mnoha svým parametrům (mechanický proces vzniku pomocí technického aparátu, závislost na přítomnosti referentu zobrazení před kamerou, indexikálně- ikonický charakter fotografických obrazů, mýtus pravdivosti fotografického obrazu, atd.) může jevit jako objektivnější, než jiná média, ve...
This study presents research of role of title photographs in selected czech and foreign daylies. Theoretical part introduces visual culture concepts and role of photographic images in journalism, specificity of photojournalism, photographic genres and title photographs. Next part is dedicated to concept of new values, going from original Galtung / Ruge's taxonomy to contemporary revisited version of Harcup / O'Neill's. The last theoretical chapter introduces concept of gatekeeping and picture editor as visual gatekeeper. The practical part of this study is examining title photographs of 8 czech as well as foreign journals in 4 week long period. I am using method of content analysis, based on paper The content analysis of visual images and Gillian Rose's book Visual analysis. In my study I had applied news values to photographic materials. I chose combination of original Galtung / Ruge's concept together with Harcup / O'Neills contemporary revision, putting attention to entertaining aspects of media contents. The other paramteres I was following in my study were origin, size, topic, theme, negativity, orientation, gender content, etc. As a result I did find that there is very common way how dailyes handle with title photographs, which are having special status among other visual materials. There is...