Zobrazit minimální záznam

Spotřebitelské úvěry v ČR optikou behaviorální ekonomie : vliv formy smluvních podmínek na rozhodování jednotlivce
dc.contributor.advisorBauer, Michal
dc.creatorŠvejdová, Lenka
dc.date.accessioned2017-04-27T04:22:00Z
dc.date.available2017-04-27T04:22:00Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/34254
dc.description.abstractTato práce se inspiruje behaviorální ekonomií, která poukazuje na důležitost formy podání informací a komplexitu rozhodování. Cílem práce je ukázat vliv způsobu podání informace na rozhodování jednotlivce v případě výběru spotřebitelského úvěru. V rámci výzkumného šetření jsou navrženy hypotetické dotazníky - každý z nich obsahuje jednu tabulku s nabídkou třech rozdílných spotřebních úvěrů. Každá tabulka prezentuje účastníkovi výzkumu smluvní podmínky v různých formách, tyto formy se ovšem nikdy neliší v množství a úrovni prezentovaných informací. Takovéto cenové a sankční manipulace nám umožňují měřit trade-off dotazovaných mezi cenou úvěru a k němu se vážícími sanknčními náklady a jak se mění preference jedince, když přidáme objasňující formu smluvních podmínek. Empirická analýza naznačuje, že pokud jsou podmínky spotřebitelských úvěrů prezentovány přehlednějším a jasnějším způsobem, je možné "pošťouchnout" spotřebitele k výběru bezpečnějšího úvěru bez toho, abychom omezili svobodu a rozsah výběru. Snahou této studie je tedy ukázat, že je velmi důležité, aby finanční instituce poskytovali informace o podmínkách spotřebních úvěrů přehledně a jednoznačně.cs_CZ
dc.description.abstractThis study is inspired by behavioral economics, which reveals some of the biases in people's behavior and stresses the importance of the form of presented information. The aim of this study is to show the impact of the form of presented information on the individual's decision making in case of choosing consumer credit. We design hypothetical questionnaires each with one specific table introducing three different consumer credits. Each table provides participant with different form of contract conditions, which however always bear the same level of price and sanction information. Such price and sanction manipulations enable us to measure the participants' trade-off between the price of the credit and related potential sanction costs and how the preferences change if we add claryfing form of contract conditions. Empirical analysis reveals that if the conditions of the consumer credits are presented in more transparent way, it seams to be possible to nudge consumers towards safer credit without restricting the range of options. The effort of the study is therefore to show the importance of financial institutions providing borrowers with transparent and unambiguous credit contracts.en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleConsumer credits in Czech Republic through the optics of behavioral economics : the impact of the form of presented information on the individual's decision makingen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-09-13
dc.description.departmentInstitute of Economic Studiesen_US
dc.description.departmentInstitut ekonomických studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId89731
dc.title.translatedSpotřebitelské úvěry v ČR optikou behaviorální ekonomie : vliv formy smluvních podmínek na rozhodování jednotlivcecs_CZ
dc.contributor.refereeRyska, Pavel
dc.identifier.aleph001377686
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEconomicsen_US
thesis.degree.disciplineEkonomiecs_CZ
thesis.degree.programEconomicsen_US
thesis.degree.programEkonomické teoriecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Institut ekonomických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Institute of Economic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkonomiecs_CZ
uk.degree-discipline.enEconomicsen_US
uk.degree-program.csEkonomické teoriecs_CZ
uk.degree-program.enEconomicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce se inspiruje behaviorální ekonomií, která poukazuje na důležitost formy podání informací a komplexitu rozhodování. Cílem práce je ukázat vliv způsobu podání informace na rozhodování jednotlivce v případě výběru spotřebitelského úvěru. V rámci výzkumného šetření jsou navrženy hypotetické dotazníky - každý z nich obsahuje jednu tabulku s nabídkou třech rozdílných spotřebních úvěrů. Každá tabulka prezentuje účastníkovi výzkumu smluvní podmínky v různých formách, tyto formy se ovšem nikdy neliší v množství a úrovni prezentovaných informací. Takovéto cenové a sankční manipulace nám umožňují měřit trade-off dotazovaných mezi cenou úvěru a k němu se vážícími sanknčními náklady a jak se mění preference jedince, když přidáme objasňující formu smluvních podmínek. Empirická analýza naznačuje, že pokud jsou podmínky spotřebitelských úvěrů prezentovány přehlednějším a jasnějším způsobem, je možné "pošťouchnout" spotřebitele k výběru bezpečnějšího úvěru bez toho, abychom omezili svobodu a rozsah výběru. Snahou této studie je tedy ukázat, že je velmi důležité, aby finanční instituce poskytovali informace o podmínkách spotřebních úvěrů přehledně a jednoznačně.cs_CZ
uk.abstract.enThis study is inspired by behavioral economics, which reveals some of the biases in people's behavior and stresses the importance of the form of presented information. The aim of this study is to show the impact of the form of presented information on the individual's decision making in case of choosing consumer credit. We design hypothetical questionnaires each with one specific table introducing three different consumer credits. Each table provides participant with different form of contract conditions, which however always bear the same level of price and sanction information. Such price and sanction manipulations enable us to measure the participants' trade-off between the price of the credit and related potential sanction costs and how the preferences change if we add claryfing form of contract conditions. Empirical analysis reveals that if the conditions of the consumer credits are presented in more transparent way, it seams to be possible to nudge consumers towards safer credit without restricting the range of options. The effort of the study is therefore to show the importance of financial institutions providing borrowers with transparent and unambiguous credit contracts.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studiícs_CZ
dc.identifier.lisID990013776860106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV