Popkulturní symboly ve vizuální publicistice v desátých letech dvacátého prvního století v obrazech Tea Adamyho
Pop-cultural Symbols in Visual Publicism in Tenth years of the Twenty-first Century In Pictures by Teo Adamy
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/36952Identifikátory
SIS: 101061
Kolekce
- Kvalifikační práce [18289]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Láb, Filip
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Žurnalistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra žurnalistiky
Datum obhajoby
17. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
fotomontáž, politická satira, parodie, populární film, digitální obraz, sémiotická analýzaKlíčová slova (anglicky)
photomontage, political satire, parody, popular film, digital image, semiotic analysisAbstraktAbstraktAbstraktAbstrakt Tato práce představuje jeden z prvních pokusů objasnit a analyzovat fenomén předem zjevné digitální fotomontáže rodící se a vyrůstající v prostředí českého internetu, která se nesnaží simulovat fotografickou reprodukci reality, nýbrž pravidelně glosovat politické dění v České republice. Prostřednictvím analýzy fotomontáží Tea Adamyho (aTeo) zkoumá její specifické hybridní výrazové prostředky a způsoby, jimiž fotomontáž plnohodnotně naplňuje podstatu obrazového komentáře. Kromě popisu tvůrčích východisek a inspiračních zřídel fotomontéra nabízí podrobný vhled do kategorie takzvaného pseudofilmu, zvláštní části jeho internetové tvorby, kterou vyplňují fotomontáže parazitující na filmovém médiu, jež využívají významových paralel ve filmových příbězích a popkulturních filmových odkazů či vybrané politické představitele přímo montují do známých filmových scén a aktivizují tak univerzální mytologické struktury, z nichž populární film čerpá. Kategorii Pseudofilm podrobuje důkladnému rozboru, jehož výsledkem je ucelená charakteristika aTeovy fiktivně-reálné filmově-politické fotomontáže a porozumění rysům její kontroverze, bezprostřednosti sdělení a narativní zkratky i jejím intertextovým propojením.
AbstractAbstractAbstractAbstract This thesis presents one of the first attempts to uncover and analyze the phenomenon of immediately apparent digital photomontage born and developed in the context of the Czech internet, that does not attempt to simulate a photographic reproduction of reality, but instead to regularly comment on political events of the Czech Republic. Using an analysis of photomontages of Teo Adamy (aTeo), the thesis explores their specific hybrid means of expression and the methods through which it completely fulfills the essence of pictorial commentary. Besides describing the creative basis and inspirational founts of the montage artist, it also provides an in-depth insight into the category of the so-called pseudofilm, a specific part of aTeo's internet production, that consists of photomontages feeding off the medium of film, using meaningful parallels in film stories and pop-cultural film references, or even directly inserts chosen political representatives into well-known film scenes and thus draws upon universal mythological structures activated by popular films. The Pseudofilm category is then subjected to a detailed analysis, whose output is a comprehensive description of aTeo's fictionally-realistic film-political photomontage and an understanding of specific features of its...