Rozdíly v používání mytologických archetypů ve zpravodajství veřejnoprávní a komerční televize
Differences between using mythological archetypes in the news of public and commercial television
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/38397Identifikátory
SIS: 92538
Kolekce
- Kvalifikační práce [18160]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vochocová, Lenka
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
15. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
mýtus, mytologický archetyp, informace, zpravodajství, iniciátor zprávy, veřejnoprávní televize, komerční televize, Lule, BarthesKlíčová slova (anglicky)
myth, mythological archetype, information, news, starter of news, public television, commercial television, Lule, BarthesRozdíly v používání mytologických archetypů ve zpravodajství veřejnoprávní a komerční televize Ondřej Holub Mediální studia Abstrakt Bakalářská práce nazvaná "Rozdíly v používání mytologických archetypů ve zpravodajství veřejnoprávní a komerční televize" se nejdříve zaměřuje na vysvětlení pojmů mýtus a mytologický archetyp. Poté se zabývá různými aspekty jejich aplikace ve zpravodajství a různými přístupy ke klasifikaci prvků mýtického charakteru, které jsou obsaženy v mediálních obsazích a v příbězích, v nichž se snoubí realita s mýtem, obecně. Mytologické archetypy uvedené odborné literatuře jsou doplněny o srovnání s příklady z tradiční mytologie, zejména z germánské a antické. Práce si rovněž všímá mechanismů, pomocí kterých mýty odrážejí, legitimizují a upevňují společenský řád a iluzi o jejím meritokratickém charakteru. Závěr předchází vyhodnocení, kapitola, která názorně analyzuje používání archetypálních formulí, které mají kořeny už právě v tradiční mytologii, v obou nejsledovanějších zpravodajských relacích v České republice. Pro tuto část jsou zásadní zejména klasifikace Jamese Lulea a Roberta Rutherforda Smithe, které jsou předlohou pro vlastní srovnání zpravodajství veřejnoprávní a komerční televize. Události ČT a Televizní noviny TV Nova jsou porovnávány podle výskytu archetypů popsaných...
The differences between using mythological archetypes in the news of public and commercial television Ondřej Holub Media studies Abstract The bachelor thesis named " " first gives the explanation of the terms "myth and mythological archetypes" and then it focuses on various aspects of using them in the news broadcasts as well as on various kinds of approach to classical elements of mythical character which occur in news contents and news stories where reality is combined with myth, in general. The mythological archetypes mentioned in specialist literature are then extended by the comparison with examples from traditional - especially Germanic and antique mythologies. Further on the thesis also deals with the mechanisms by which myths are used to help reflex, legitimise and fix the social order and the illusion of its meritocratic character. The conclusion is preceded by the chapter analysing the use of archetypal formulas, which have their roots in the traditional mythology itself, in the two most popular news broadcasts in the Czech Republic. In this part the classifications made by James Lule and Robert Rutheford Smith are applied to the comparison of the news coverage on the public TV ČT 1and the commercial TV station Nova. The TV news programmes "Události (Events) on ČT and Televizní noviny (TV News) on...