Využití obrazového materiálu v hodinách německého jazyka na prvním stupni základní školy
The Use of Pictorial Material in German Lessons for the Lower Grades of Primary School
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/3843Identifikátory
SIS: 20667
Kolekce
- Kvalifikační práce [19344]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nečasová, Pavla
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra germanistiky
Datum obhajoby
19. 5. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
v předložené diplomové práci jsem se zabývala problematikou využití obrazového materiálu ve vyučovacích hodinách německého jazyka na prvním stupni základní školy. Obraz jako statické, plošné zobrazení patří mezi vizuální média a jeho využití ve výuce je známo již z dávné historie. Největším přínosem v této oblasti byl Jan Amos Komenský, který jako první využil systematicky spojení textu a obrazu ve výuce cizího jazyka. Četnost a význam používání obrazového materiálu se nadále měnily v závislosti na jednotlivých vyučovacích metodách. Podrobně jsem se zabývala funkcemi obrazu ve výuce cizího jazyka. Kromě primární estetické jsem nastínila několik funkcí didaktických, z nichž jednou z nejvýznamnějších je motivace žáků. U různých typů zobrazení se tyto funkce mění, proto jsem rozpracovala jejich typologii a definovala pojmy jako analogická a logická zobrazení, obrázky v užším slova smyslu, didaktické a autentické obrazy. Pro nastínění rozsahu možností využití obrazového materiálu jsem zpracovala několik návrhů a pracovních kroků, kterými je možné se inspirovat a ve vyučování s nimi aktivně pracovat. V této části jsem zdůraznila možnost propojení německého jazyka s jinými předměty. Mezipředmětová výuka, kterou využití obrazu umožňuje, je právě na prvním stupni základní školy velmi důležitá pro splnění cílů výuky...
ln der vorliegenden Diplomarbeit beschäftigte ich mich mit dem Einsatz des Bildmaterials im Deutschunterricht an Grundschulen. Das Bild als ein visuelles Medium hat schon seit jeher einen festen Platz im Unterricht allgemein und insbesondere im Fremdsprachenunterricht. Dies lässt sich bis zu Comenius zurück verfolgen. Je nach Unterrichtsmethode änderte sich die Verwendung des Bildes und damit seine Bedeutung. Ich untersuchte die verschiedenen Funktionen von Bildmaterial im Deutschunterricht und arbeitete Besonderheiten heraus. Dabei zeigte sich, dass die Motivationsfunktion eines der wichtigsten Elemente im Unterricht ist. Darüber hinaus gab ich einen Überblick über die Bildtypologie, definierte Begriffe wie analoge, logische Bilder und Abbildungen, und gliederte sie weiter in verschiedene Bildsorten auf. Ich erarbeitete Vorschläge und Arbeitsschritte zum Umgang mit Bildmaterial im Unterricht, die weithin anwendbar sein können. Dabei bezog ich auch Text-Bild- Kombinationen in meine Überlegungen mit ein. Wie erwartet zeigte sich, dass sich Bildmaterial auf vielfältige Art und Weise dazu eignet, den Deutschunterricht mit anderen Unterrichtsfächern zu verbinden. Hauptsächlich die Fächer Kunst, Landes- und Naturkunde, aber auch Musik oder Literatur bieten hier viele Möglichkeiten. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)