Zobrazit minimální záznam

The Use of Pictorial Material in German Lessons for the Lower Grades of Primary School
dc.contributor.advisorŠvermová, Dagmar
dc.creatorKotyzová, Pavla
dc.date.accessioned2017-03-27T09:09:32Z
dc.date.available2017-03-27T09:09:32Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/3843
dc.description.abstractln der vorliegenden Diplomarbeit beschäftigte ich mich mit dem Einsatz des Bildmaterials im Deutschunterricht an Grundschulen. Das Bild als ein visuelles Medium hat schon seit jeher einen festen Platz im Unterricht allgemein und insbesondere im Fremdsprachenunterricht. Dies lässt sich bis zu Comenius zurück verfolgen. Je nach Unterrichtsmethode änderte sich die Verwendung des Bildes und damit seine Bedeutung. Ich untersuchte die verschiedenen Funktionen von Bildmaterial im Deutschunterricht und arbeitete Besonderheiten heraus. Dabei zeigte sich, dass die Motivationsfunktion eines der wichtigsten Elemente im Unterricht ist. Darüber hinaus gab ich einen Überblick über die Bildtypologie, definierte Begriffe wie analoge, logische Bilder und Abbildungen, und gliederte sie weiter in verschiedene Bildsorten auf. Ich erarbeitete Vorschläge und Arbeitsschritte zum Umgang mit Bildmaterial im Unterricht, die weithin anwendbar sein können. Dabei bezog ich auch Text-Bild- Kombinationen in meine Überlegungen mit ein. Wie erwartet zeigte sich, dass sich Bildmaterial auf vielfältige Art und Weise dazu eignet, den Deutschunterricht mit anderen Unterrichtsfächern zu verbinden. Hauptsächlich die Fächer Kunst, Landes- und Naturkunde, aber auch Musik oder Literatur bieten hier viele Möglichkeiten. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
dc.description.abstractv předložené diplomové práci jsem se zabývala problematikou využití obrazového materiálu ve vyučovacích hodinách německého jazyka na prvním stupni základní školy. Obraz jako statické, plošné zobrazení patří mezi vizuální média a jeho využití ve výuce je známo již z dávné historie. Největším přínosem v této oblasti byl Jan Amos Komenský, který jako první využil systematicky spojení textu a obrazu ve výuce cizího jazyka. Četnost a význam používání obrazového materiálu se nadále měnily v závislosti na jednotlivých vyučovacích metodách. Podrobně jsem se zabývala funkcemi obrazu ve výuce cizího jazyka. Kromě primární estetické jsem nastínila několik funkcí didaktických, z nichž jednou z nejvýznamnějších je motivace žáků. U různých typů zobrazení se tyto funkce mění, proto jsem rozpracovala jejich typologii a definovala pojmy jako analogická a logická zobrazení, obrázky v užším slova smyslu, didaktické a autentické obrazy. Pro nastínění rozsahu možností využití obrazového materiálu jsem zpracovala několik návrhů a pracovních kroků, kterými je možné se inspirovat a ve vyučování s nimi aktivně pracovat. V této části jsem zdůraznila možnost propojení německého jazyka s jinými předměty. Mezipředmětová výuka, kterou využití obrazu umožňuje, je právě na prvním stupni základní školy velmi důležitá pro splnění cílů výuky...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleVyužití obrazového materiálu v hodinách německého jazyka na prvním stupni základní školycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-05-19
dc.description.departmentKatedra germanistikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId20667
dc.title.translatedThe Use of Pictorial Material in German Lessons for the Lower Grades of Primary Schoolen_US
dc.contributor.refereeNečasová, Pavla
dc.identifier.aleph000445042
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra germanistikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csv předložené diplomové práci jsem se zabývala problematikou využití obrazového materiálu ve vyučovacích hodinách německého jazyka na prvním stupni základní školy. Obraz jako statické, plošné zobrazení patří mezi vizuální média a jeho využití ve výuce je známo již z dávné historie. Největším přínosem v této oblasti byl Jan Amos Komenský, který jako první využil systematicky spojení textu a obrazu ve výuce cizího jazyka. Četnost a význam používání obrazového materiálu se nadále měnily v závislosti na jednotlivých vyučovacích metodách. Podrobně jsem se zabývala funkcemi obrazu ve výuce cizího jazyka. Kromě primární estetické jsem nastínila několik funkcí didaktických, z nichž jednou z nejvýznamnějších je motivace žáků. U různých typů zobrazení se tyto funkce mění, proto jsem rozpracovala jejich typologii a definovala pojmy jako analogická a logická zobrazení, obrázky v užším slova smyslu, didaktické a autentické obrazy. Pro nastínění rozsahu možností využití obrazového materiálu jsem zpracovala několik návrhů a pracovních kroků, kterými je možné se inspirovat a ve vyučování s nimi aktivně pracovat. V této části jsem zdůraznila možnost propojení německého jazyka s jinými předměty. Mezipředmětová výuka, kterou využití obrazu umožňuje, je právě na prvním stupni základní školy velmi důležitá pro splnění cílů výuky...cs_CZ
uk.abstract.enln der vorliegenden Diplomarbeit beschäftigte ich mich mit dem Einsatz des Bildmaterials im Deutschunterricht an Grundschulen. Das Bild als ein visuelles Medium hat schon seit jeher einen festen Platz im Unterricht allgemein und insbesondere im Fremdsprachenunterricht. Dies lässt sich bis zu Comenius zurück verfolgen. Je nach Unterrichtsmethode änderte sich die Verwendung des Bildes und damit seine Bedeutung. Ich untersuchte die verschiedenen Funktionen von Bildmaterial im Deutschunterricht und arbeitete Besonderheiten heraus. Dabei zeigte sich, dass die Motivationsfunktion eines der wichtigsten Elemente im Unterricht ist. Darüber hinaus gab ich einen Überblick über die Bildtypologie, definierte Begriffe wie analoge, logische Bilder und Abbildungen, und gliederte sie weiter in verschiedene Bildsorten auf. Ich erarbeitete Vorschläge und Arbeitsschritte zum Umgang mit Bildmaterial im Unterricht, die weithin anwendbar sein können. Dabei bezog ich auch Text-Bild- Kombinationen in meine Überlegungen mit ein. Wie erwartet zeigte sich, dass sich Bildmaterial auf vielfältige Art und Weise dazu eignet, den Deutschunterricht mit anderen Unterrichtsfächern zu verbinden. Hauptsächlich die Fächer Kunst, Landes- und Naturkunde, aber auch Musik oder Literatur bieten hier viele Möglichkeiten. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra germanistikycs_CZ
dc.identifier.lisID990004450420106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV