Postoje žáků k etnickým menšinám na různých typech základních škol
The Position of Pupils towards Ethnic Minorities at Various Types of Primary Schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/3868Identifiers
Study Information System: 20659
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Bittnerová, Dana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Tato diplomová práce podává ucelený přehled o vztazích a postojích žáků pátých a devátých ročníků vybraných typů základních škol k etnickým menšinám. Zaměřuje se především na slovenskou, romskou, vietnamskou a ukrajinskou menšinu. Popisuje výskyt a historii těchto etnických menšin na území České republiky. Práce dále popisuje vznik, složení a utváření postojů u žáků mladšího a staršího školního věku a poukazuje na význam školy při vzniku postojů. Ukazuje postoj také jako předsudek či stereotyp a opět poukazuje na význam školy při vzniku, ale možnosti změny předsudků. Diplomová práce na výsledcích kvantitativního výzkumu představuje, jak se žáci základních škol dokáží identifikovat se svou národností, jaké mají vědomosti o jiných etnických skupinách, jaké k jiným národnostem (především slovenské, romské, vietnamské a ukrajinské) zaujímají postoje. Poukazuje na vzájemnou provázanost školního, rodinného prostředí a okruhu přátel při utváření postojů k etnickým menšinám. Závěrem je zjištění, že žáci pátých i devátých ročníků mají podobné vztahy a zaujímají podobné postoje k etnickým menšinám. Žáci pátých ročníků se již umí stejně identifikovat se svou národností jako žáci devátých ročníků. Ve vnímání etnických menšin u žáků existují významné rozdíly mezi různými typy základních škol. Při utváření postojů žáků...
My finál thesis provides a complex overview of relationships and attitudes of fifth and nine grade pupils towards selected ethnic minorities, mainly Slovák, Roma, Vietnamese and Ukrainian minorities. This páper studies the history and presence of the above mentioned minorities on the territory of Czech Republic. This páper also analyses the origins, structure and development of the attitudes of the younger and older pupils and points out the influence that school has in formation of these attitudes. It also aims to present the attitudes in a form of stereotypes or prejudices and once again points out how school affects the occurrence of stereotypes as well as how it helps to change these stereotypes. The finál thesis is based on the outcomes of qualitative research and identifies the ways in which the elementary school children are able to identify themselves with their nationality, studies their knowledge of other ethnic groups and what attitudes they exhibit towards other nationalities, especially Slovák, Roma, Vietnamese and Ukrainian. This páper also explores the interlinked relationships between school, family sphere and peers in connection ivith the formation of the attitudes towards ethnic minorities. As a result, it was proven that children attending fifth and ninth grades of elementary school share...