Hra NIM - netradiční prostředí v učení se matematice
The Game NIM - a Non-Traditional Environment for the Teaching of Mathematics
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/3869Identifiers
Study Information System: 21087
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Hejný, Milan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 5. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Ve stěžejní části této práce jsem hledala vítězné strategie různých tipů hry NIM. Soustředila jsem se hlavně na vlastní proces jejich objevování, v jehož důsledku vznikl obecný vzorec pro konkrétní tip hry NIM. Jeho platnost jsem ještě následně ověřovala. Celý proces je doprovázen sebereflexí. Mým dalším cílem bylo zjistit, zdaje hra svou náročností vhodná pro žáky 1. stupně základní školy. Proto jsem si na základě svých osobních zkušeností se hrou zvolila jeden druh NIMu a ten odehrála s několika dvojicemi žáků 5. ročníků ZŠ. Pozorovala jsem, jak žáci hledali strategii hry, a zapisovala jejich výpovědi. Vybrané předexperiment a experiment jsem následně analyzovala. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
In the main part of my thesis I looked for winning strategy of different types of the game NIM. I focused on my own process which led to discovery of a general formula of concrete type of NIM. After that its validity was proved. The whole process was accompanied by self-reflection. The following aim of thesis was to find out if NIM is an appropriate game for pupils of primary schools. Therefore on the basis of my own experiences I chose one type of NIM and I used it for experiments with pupils (aged 10-11). I observed pairs of pupils looking for winning strategy and I made notes of their reactions. Then deep analysis of one pre-experiment and one experiment followed. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)