Předčasný čtenář v prvním ročníku základní školy
The Precocious Reader in the First Grade of Primary School
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/3975Identifiers
Study Information System: 21093
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Křivánek, Zdeněk
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 5. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Při vstupu do 1. ročníku základní školy se u dítěte posuzuje úroveň jeho schopností z hlediska následného bezproblémového vzdělávání ve škole. Často se však při tomto procesu věnuje velká pozornost odhalení některých nedostatků a nebere se v úvahu případná rozvinutější schopnost, která může také ovlivnit školní výuku u dítěte. Z tohoto důvodu jsem se rozhodla zaměřit svou diplomovou práci na předčasné čtenáře, neboť ti patří k dětem, u nichž je dovednost čtení, která má být rozvíjena až ve školní výuce, již rozvinuta, a proto by měla být tato skutečnost brána v úvahu a následně zohledněna během školní výuky. Teoretická část této práce je nejprve věnována předškolnímu vzdělávání, neboť to pokládá základy pro další vzdělávání dětí a během něj si děti osvojují základní schopnosti a dovednosti, na které se poté ve školní výuce navazuje. Jsou zde vymezena také specifika předškolního dítěte, na nichž je předškolní vzdělávání založeno. V kapitole o předškolní přípravě dítěte na čtení je popsána problematika kolem předčasných čtenářů. Další část se zaměřuje na období přechodu dítěte do školní docházky, kde se pozornost soustřeďuje na důležité změny, které proběhnou ve způsobu života dítěte, jeho okolí i v samotné dětské osobnosti. V této oblasti se také objevuje otázka školní připravenosti a zralosti dítěte....
Při vstupu do 1. ročníku základní školy se u dítěte posuzuje úroveň jeho schopností z hlediska následného bezproblémového vzdělávání ve škole. Často se však při tomto procesu věnuje velká pozornost odhalení některých nedostatků a nebere se v úvahu případná rozvinutější schopnost, která může také ovlivnit školní výuku u dítěte. Z tohoto důvodu jsem se rozhodla zaměřit svou diplomovou práci na předčasné čtenáře, neboť ti patří k dětem, u nichž je dovednost čtení, která má být rozvíjena až ve školní výuce, již rozvinuta, a proto by měla být tato skutečnost brána v úvahu a následně zohledněna během školní výuky. Teoretická část této práce je nejprve věnována předškolnímu vzdělávání, neboť to pokládá základy pro další vzdělávání dětí a během něj si děti osvojují základní schopnosti a dovednosti, na které se poté ve školní výuce navazuje. Jsou zde vymezena také specifika předškolního dítěte, na nichž je předškolní vzdělávání založeno. V kapitole o předškolní přípravě dítěte na čtení je popsána problematika kolem předčasných čtenářů. Další část se zaměřuje na období přechodu dítěte do školní docházky, kde se pozornost soustřeďuje na důležité změny, které proběhnou ve způsobu života dítěte, jeho okolí i v samotné dětské osobnosti. V této oblasti se také objevuje otázka školní připravenosti a zralosti dítěte....