Zobrazit minimální záznam

How people learn from mistakes on an example of weather lores
dc.contributor.advisorSchwarz, Jiří
dc.creatorSkála, Jakub
dc.date.accessioned2017-05-06T19:14:31Z
dc.date.available2017-05-06T19:14:31Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/40242
dc.description.abstractPráce se zabývá empirickým zkoumáním neformálních institucí. Cílem bylo na základě verifikace pranostik zjistit, zdali platí naše nulová hypotéza Naše nulová hypotéza je následující: známé pranostiky mají vyšší míru úspěšnosti předpovědi než pranostiky neznámé. Vycházeli jsme z předpokladu, že v obecném povědomí zůstávají zejména fungující pranostiky (předávané, jako výsledek dlouhodobého poznávacího procesu, z generace na generaci). To mělo objasnit, jestli se nefunkční pranostiky přestávají používat - tedy jestli platí totéž jako u společenských institucí, že se nefunkční instituce postupně odstraňují. Pranostiky jsme verifikovali na základě hydrometeorologických dat za období 1972-2002. Použili jsme několik hodnotících kritérií. Jednotlivá hodnotící kritéria jsme testovali pomocí testu shody středních hodnot dvou nezávislých souborů. U všech sledovaných kritérií jsme u známých a neznámých pranostik na 5% hladině významnosti nemohli zamítnout hypotézu o stejných hodnotách. Nebyla tedy potvrzena naše hypotézu, že známější pranostiky mají vyšší míru úspěšnosti předpovědi. V kontextu neformálních institucí to znamená, že dle našeho empirického výzkumu nedochází k vývoji zvolených neformálních institucí. Klíčová slova pranostiky, formální instituce, neformální instituce, vývoj neformálních institucí,...cs_CZ
dc.description.abstractThe work deals with the empirical research of informal institutions. The aim was to determine on the basis of the verification of weather lores whether our null hypothesis is valid. Our null hypothesis is as follows: known weather lores have a higher success rate of forecast than unknown weather lores. We worked on the assumption, that in the general awareness remain mainly weather lores that works (passed on from generation to generation as a result of long-term learning process). That should have clarified whether not working weather lores are used any more. We verified weather lores on the basis of hydro- meteorological data for the period 1972-2002. We used several measure criteria. Each criteria was tested with Student's t-test. For all criteria, we observed that at the 5% level of significance we could not reject the hypothesis of equal values of known and unknown weather lores. It was not confirmed our hypothesis that known weather lores have a higher success rate of predictions. That means there is no development of informal institutions in the context of informal institutions on the basis of our empirical research. Keywords weather lores, formal institutions, informal institutions, development of informal institutions, categorical evaluation of weather forecasten_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleMedardova kápě čtyřicet dní kape. Opravdu? Aneb jak se lidé učí z chyb na příkladu funkčnosti pranostikcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-09-12
dc.description.departmentInstitute of Economic Studiesen_US
dc.description.departmentInstitut ekonomických studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId96217
dc.title.translatedHow people learn from mistakes on an example of weather loresen_US
dc.contributor.refereeŠolc, Jan
dc.identifier.aleph001500852
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEconomicsen_US
thesis.degree.disciplineEkonomiecs_CZ
thesis.degree.programEconomicsen_US
thesis.degree.programEkonomické teoriecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Institut ekonomických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Institute of Economic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkonomiecs_CZ
uk.degree-discipline.enEconomicsen_US
uk.degree-program.csEkonomické teoriecs_CZ
uk.degree-program.enEconomicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce se zabývá empirickým zkoumáním neformálních institucí. Cílem bylo na základě verifikace pranostik zjistit, zdali platí naše nulová hypotéza Naše nulová hypotéza je následující: známé pranostiky mají vyšší míru úspěšnosti předpovědi než pranostiky neznámé. Vycházeli jsme z předpokladu, že v obecném povědomí zůstávají zejména fungující pranostiky (předávané, jako výsledek dlouhodobého poznávacího procesu, z generace na generaci). To mělo objasnit, jestli se nefunkční pranostiky přestávají používat - tedy jestli platí totéž jako u společenských institucí, že se nefunkční instituce postupně odstraňují. Pranostiky jsme verifikovali na základě hydrometeorologických dat za období 1972-2002. Použili jsme několik hodnotících kritérií. Jednotlivá hodnotící kritéria jsme testovali pomocí testu shody středních hodnot dvou nezávislých souborů. U všech sledovaných kritérií jsme u známých a neznámých pranostik na 5% hladině významnosti nemohli zamítnout hypotézu o stejných hodnotách. Nebyla tedy potvrzena naše hypotézu, že známější pranostiky mají vyšší míru úspěšnosti předpovědi. V kontextu neformálních institucí to znamená, že dle našeho empirického výzkumu nedochází k vývoji zvolených neformálních institucí. Klíčová slova pranostiky, formální instituce, neformální instituce, vývoj neformálních institucí,...cs_CZ
uk.abstract.enThe work deals with the empirical research of informal institutions. The aim was to determine on the basis of the verification of weather lores whether our null hypothesis is valid. Our null hypothesis is as follows: known weather lores have a higher success rate of forecast than unknown weather lores. We worked on the assumption, that in the general awareness remain mainly weather lores that works (passed on from generation to generation as a result of long-term learning process). That should have clarified whether not working weather lores are used any more. We verified weather lores on the basis of hydro- meteorological data for the period 1972-2002. We used several measure criteria. Each criteria was tested with Student's t-test. For all criteria, we observed that at the 5% level of significance we could not reject the hypothesis of equal values of known and unknown weather lores. It was not confirmed our hypothesis that known weather lores have a higher success rate of predictions. That means there is no development of informal institutions in the context of informal institutions on the basis of our empirical research. Keywords weather lores, formal institutions, informal institutions, development of informal institutions, categorical evaluation of weather forecasten_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studiícs_CZ
dc.identifier.lisID990015008520106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV